درمان ریشه دندان و درد
فروردین

عصب کشی چند روز درد دارد؟

چرا عصب کشی دندان دردناک است ؟

فردی که کاندید درمان ریشه دندان است سه مرحله درد را به گونه ای تجربه میکند که این مراحل درد شامل قبل از عصب کشی دندان، حین عصب کشی دندان و پس از درمان ریشه دندان خواهد بود که مراجعه کننده شرایط متفاوتی را تجربه خواهد کرد . قبل از درمان ریشه دندان عملا فرد احساس میکند درد در تمام دهان او پیچیده است و به همین دلیل اغلب مراجعین نمیتوانند دقیقا اعلام کنند که کدام دندان من درد گرفته است ؟

درمان ریشه عصب کشی روت کانال تراپی

حین عصب کشی دندان دیگر بیمار درگیر درمان شده است و توسط آمپول بی حسی از چند جهت و با تکنیک های متفاوت، دهان بیمار بی حس و بدون درد خواهد شد . حین درمان ریشه دندان آمپول بی حسی میتواند تجربه ناخوشایندی به بیمار القا کند اما این آمپول و تزریق بی حسی میتواند برای مدیریت درد باتوجه به ابعاد درمان، کمک حال دندانپزشک و بیمار باشد تا بتوان درمان ریشه خوبی برای مراجعه کننده انجام داد .

درمان ریشه عصب کشی روت کانال تراپی

پس از درمان ریشه و بعد از اینکه عصب کشی انجام شد، داروهای مدیریت درد و تسکین دهنده به بیمار ارائه خواهد شد که اغلب بعد از چند ساعت بیمار مشکلی با دندان عصب کشی شده نخواهد داشت .در برخی موارد هم دندانپزشک ممکن است برای تکمیل درمان یا پیشگیری از عفونت های بعدی، آنتی بیوتیک تجویز کند. اما بطور کلی باید توجه کنیم که دردی که احساس می شود از عفونت ناشی می شود نه از درمان!!! درمان ریشه به خودی خود باعث درد نمی شود بلکه به تسکین آن کمک می کند.

عصب کشی دندان چقدر دردناک است؟

درد یک موضوع شخصی و فردی است که بستگی به آناتومی بدن، وضعیت و شرایط زندگی و خیلی پارامترهای دیگر دارد اما بیماران همواره براین موضوع تاکید دارند که دردها قبل و بعد از عصب کشی دندان بصورت هاله ای و پخش شده است که احساس ناخوشایندی به بیمار القا میکند و این موضوع مربوط به این است که درمان ریشه دندان در پالپ دندان که کانال ریشه است انجام می شود . این کانال ها به عصب های مرکزی بدن متصل است که میتواند درد را مشخص تر و واضح تر به بیمار نشان دهد.

درمان ریشه عصب کشی روت کانال تراپی

اما مسئله مهم در این درمان دندانپزشکی این است که پس از درمان ریشه،در واقع ریشه دندان مرده است پس بیمار دیگر هیچ دردی در آن دندان احساس نخواهد کرد زیرا بافت عصبی دندان برداشته شده و عفونت دندان از بین رفته است.

عصب کشی و روت کانال تراپی چیست ؟

زمانیکه دندان ما دارای پوسیدگی است و این پوسیدگی به حدی میرسد که وارد کانال های ریشه دندان میشود این دندان حساس شده و نسبت به گرما و سرما شدیدا واکنش نشان میدهد . در بسیاری از مواقع این واکنش اصلا مربوط به گرما و سرمای مواد غذایی نیست و به خودی خود دندان درد میگیرد و بیمار را با مشکل مواجه میکند . درمان ریشه و عصب کشی همانطور که بالاتر گفته شد برای تسکین درد انجام خواهد شد و همچنین می تواند از دندان در برابر عفونت های بعدی محافظت کند که البته خود این درمان دارای درد خواهد بود .

درمان ریشه عصب کشی روت کانال تراپی

درد آلارمی است که نشان میدهد مشکلی در حال وقوع است . این مشکل میتواند از بین رفتن کامل دندان اصلی فرد باشد اما توسط درمان ریشه و عصب کشی دندان میتوان تا حد زیادی از این درد جلوگیری کرد . درمان ریشه برای جلوگیری از عفونت بیشتر دندان، آبسه دهانی و تسکین درد به کمک افراد می آید ازین رو باید با دیدی مثبت به این درمان دندانپزشکی نگریست .

درمان ریشه عصب کشی روت کانال تراپی

درمان ریشه عموما (البته بستگی به تعداد کانال های دندان مثلا تک کانال، دو کاناله و سه کاناله و… دارد ) در سه مرحله انجام می شود و تکمیل آن بین یک تا سه جلسه طول می کشد.درمان عصب کشی دندان اغلب فقط یک نوبت طول می کشد، اما اگر کانال های منحنی و CURVEدار ، چند کانال یا عفونت های بزرگ وجود داشته باشد، ممکن است یک یا دو نوبت دیگر طول بکشد.

درمان ریشه عصب کشی روت کانال تراپی

یکی از ترس های بزرگ در مورد عصب کشی دندان این است که این درمان دندانپزشکی دردناک باشد، اما درمانی که توسط جراح دندانپزشک آموزش دیده انجام می شود نسبتاً بدون درد خواهد بود.

ساختار دندان و ریشه دندانی

دندان از یک تاج و ریشه تشکیل شده است . تاج دندان عمدتاً بالای لثه است، در حالی که ریشه های دندان در زیر آن قرار دارند. ریشه ها دندان را به استخوان فک متصل می کنند. در واقع داخل کانال دندان شامل بافت عصبی، رگ‌های خونی و سلول‌های دیگر است که به آن پالپ دندان نیز می‌گویند. داخل تاج و ریشه یا کانال ریشه، پالپ دندان است. پالپ، دندان را تغذیه می کند و رطوبت مواد اطراف را تامین می کند. اعصاب موجود در پالپ دمای سرد و گرم را به عنوان درد احساس می کنند.

درمان ریشه عصب کشی روت کانال تراپی

عصب کشی چطور انجام میشود ؟

این درمان همانطور که گفته شد برای حفظ و نگهداری دندان اصلی فرد انجام میشود در واقع ریشه های پوسیده یا ملتهب در بیمار، درد ایجاد میکند پس میبایست به سرعت درمان ریشه دندان را شروع نمود مراحل عصب کشی و اندو به این شکل است که ابتدا دندانپزشک از تک دندانی که قرار است برای آن درمان اندو انجام شود عکس دندانی تهیه میکند . در این عکس دندانی ریشه های تخریب شده و کانالهای دندان برای دندانپزشک مشخص میشود .

درمان ریشه عصب کشی روت کانال تراپی

بعد از این مرحله پوسیدگی های بافت دندانی توسط ابزاری برداشته میشود و سپس تاج دندان (روی دندان) برای دسترسی به کانال های ریشه دندان باز میشود .سپس دندانپزشک یا متخصص روت کانال(متخصص درمان ریشه) توسط ابزاری شبیه به سوزن(فایل های روتاری) به کمک دستگاهی که میتواند این سوزن های عصب کشی(فایل اندو) را با سرعت زیاد بچرخاند داخل ریشه را با محلولی تمیز میکند تا باکتری ها و آلودگی هایی که به مرور زمان برای ریشه دندان بوجود آمده بود پاک شوند.

درمان ریشه عصب کشی روت کانال تراپی

سپس توسط ماده ای شبیه به خمیر ( که به آن گوتا پرکا) گفته میشود ریشه دندان را پر میکنند این ماده خمیری شکل توسط دستگاهی که گوتا را گرم و داغ میکند بصورت پک، فشرده میکنند تا اگر فضای خالی ای احیانا وجود داشته باشد (چون این فضای خالی بستری است برای التهاب و آلودگی مجدد) پُر شود.

درمان ریشه عصب کشی روت کانال تراپی

پس از این مرحله به سراغ ترمیم دندان توسط پلیمرهای کامپوزیتی یا روکش ها میرویم این بخش بسته به نظر دندانپزشک میتواند متفاوت باشد.این فرایند پیچیده با عکس برداری مجدد خاتمه می یابد . این مرحله کم و بیش انتخابی است دندانپزشکان عملا با تجربه فردی خود تا حدود 90-95 درصد این درمان را بدون نگرانی و چک کردن مجدد انجام میدهند واین عکسبرداری مجدد صرفا یک تایید برای دندانپزشک خواهد بود

حقایقی در مورد درمان ریشه دندان یا اندوتراپی

درمان ریشه برای برداشتن اعصاب از پالپ دندان استفاده می شود.(اما برداشتن و درمان ریشه هر دو صحیح است )
عصب کشی دندان تصور می شود که بسیار دردناک است اما در واقع یک درمان تسکین دهنده درد است.
روشی که اغلب به عنوان عصب کشی کانال ریشه نامیده می شود،در واقع نام علمی آن درمان ریشه دندان یا روت کانال تراپی است.
هزینه‌های درمان ریشه متفاوت است، اما نسبت به برداشتن دندان و جایگزینی و ایمپلنت با روکش یا بریج، گزینه‌ای کم‌هزینه تر محسوب میشود.

درمان ریشه عصب کشی روت کانال تراپی

از درمان ریشه چه انتظاری باید داشت؟

تجربه نشان داده است درمان هایی که کاملا برای بیمار تشریح میشود، آستانه درد را در مراجعه کننده بالا میبرد و این مسئله بخاطر این است که افراد خود را برای خوب شدن و بهبود یافتن آماده میکنند . در واقع در پاسخ به این سوال که از عصب کشی چه انتظاری باید داشت، باید عنوان کرد که اگر فرد مراجعه کننده جهت درمان ریشه دندان و روت کانال تراپی به مطب دندانپزشکی مراجعه نکند در آستانه تخریب دندان اصلی و تجربه کردن دردهای وحشتناک و سپس کشیدن دندان قرار خواهد گرفت .

درمان ریشه عصب کشی روت کانال تراپی

بعد از درمان ریشه چند روز درد دارم؟

عموما بعد از یک الی دو روز نهایتا کلیه اثرات درد ناشی از درمان ریشه دندان از بین خواهد رفت اما اگر درد بیش از 1 یا 2 روز طول کشید، بهتر است فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید تا بررسی های آتی برای آن دندان انجام شود چون یکی از ریسک های این درمان دندانپزشکی این است که دندانپزشک در عکس تشخیصی رادیوگرافی دندان، دندان چهارکاناله را سه کانال تشخیص دهد و نتواند کانال فرعی را درمان کند. ازین رو درد بیش از اندازه بعد از دو روز میتواند دال بر تکمیل نبودن درمان باشد .

درمان ریشه عصب کشی روت کانال تراپی

البته تشخیص این موضوع به دندانپزشک شما بستگی خواهد داشت که چطور و چگونه این مسئله را بررسی کند اما شما بعنوان یک مراجعه کننده ای که درمان ریشه دندان برایتان انجام شده است میتوانید تا زمان مراجعه به دندانپزشک درمان های خانگی جهت تسکین درد را اجرا کنید.

درمان های خانگی عصب کشی دندان :

1. کمپرس سرد یا کیسه یخ

2.غرغره کردن با آب نمک (سرم شستشوی نمکی)

3.نوشیدن چای نعناع فلفلی

4.سیر

5.داروهای مسکن

6.آویشن

7.آلوئه ورا

8.شستشو دهان با پراکسید هیدروژن

9.روغن میخک

بسیاری از موارد اعم از بررسی،چکاب و فالوآپ های دوره ای توسط دندانپزشک وجود دارد که میتواند سلامت دندان شما را تضمین نماید ما در دندانپزشکی دکتر علی هاشمی سجادی کلیه خدمات درمانی اعم از ایمپلنت – ترمیم و پر کردن دندان – سفیدی و بلیچینگ دندان – اندو و درمان ریشه( عصب کشی) – دندانپزشکی اطفال – جراحی دندان -پروتز های ثابت و متحرک و … انجام میدهیم حتما پیش از بارداری و حین بارداری با مشاورین ما در ارتباط باشید.