دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی
۰۹
بهمن

دندانپزشکی اطفال با بیهوشی

همه چیز درباره دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

 

بسیاری از والدین به دلیل عدم همکاری کودک با دندانپزشک،در بسیاری از مواقع از خدمات دندانپزشکی اطفال صرف نظر میکنند اما والدین همواره مسئولیت مراقبت و حمایت از کودکان را دارند تا کودک به بزرگسالی برسد و خود بتواند از پس سلامتی و مراقبت های جسمی برآید

 

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی
دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

یکی از مواردی که میتواند آینده فرزندان را با چالش هایی مواجه کند موارد دندانی اطفال هست . اگر سلامت دندان کودکان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به خطر افتد، میتواند مشکلات تغذیه ای نیز که مستقیم بر رشد کودک تاثیر میگذارد، رخ دهد.

اغلب این مشکلات تغذیه ای و نجویدن غذا در کودکان به دلیل دندان های خراب و پوسیدگی ها است و باعث خواهد شد که فرزند شما مشکلات معده و روده پیدا کند چون غذا متاسفانه توسط دندان له یا خرد نشده،فرایند هضم با تداخلاتی مواجه خواهد شد و معده فرد وظایف بیشتری را بر خود متحمل خواهد دید.


دلایل عدم همکاری کودکان در دندانپزشکی

مشکلات دندانی کودکان اغلب شامل موارد دندانپزشکی ترمیمی اطفال و کشیدن دندان های شیری است اما در مواردی عصب کشی کودکان و خدمات اندو و ریشه اطفال هم برای دندان های کودکان انجام میشود .

خدمات دندانپزشکی کودکان، نگرانی هایی را در کودک ایجاد میکند همانند آرایشگاه، رفتن به مهدکودک و … دلیل این ترس یا نگرانی های کودک از دندانپزشکی، کم و بیش به شرایط زندگی،خلق وخوی فردی،آرامش و رفتار والدین و بسیاری از موارد روانشناختی دیگر برمیگردد .

 

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی
دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

 

اما بطور کل کودکان از پزشک با لباس سفید و ماسک و صداهایی که شناختی از آنها ندارند مثل دستگاه ها و ابزار های دندانپزشکی یا آمپول بخاطر دردی که احتمالا بعدا تجربه خواهند کرد ،می ترسند و این ترس طبیعی است چون انسان برای بقای خود از ابتدای پیدایش بشریت توسط ترس های مختلف،و راهکارهای برای مقابله با عامل بوجود آورنده ترس، زنده مانده و رشد کرده است و نسل را گسترش داده است .

با گسترش علم و تحقیقات روانشناسی روی کودکان برای تک تک نگرانی های کودکان و والدین در دندانپزشکی،به دلیل اهمیت این مطلب و تاثیر آن در بزرگسالی فرد،برنامه ریزی های مختلفی انجام شده است .

بطور مثال برای کودکان،کارتون دندانپزشکی و کارتون هایی درباره دندان و بهداشت دهان و دندان در کلینیک های دندانپزشکی پخش میشود .

هدیه و کادو برای اینکه فرد بتواند با آرامش بیشتری به دندانپزشکی مراجعه کند و خاطره زیبایی که به دلیل دریافت هدیه میتواند تجربه کند بسیار در جلوگیری از نگرانی ها و ترس کودک از دندانپزشکی تاثیر خواهد داشت. بسیاری از خدمات دندانپزشکی به لطف داروهای بی حسی، کم درد یا بدون درد هستند این موارد در کودکان نیز میتواند ناخوشایند باشد ازین رو تکنیک های جدید توسط بی هوشی عمومی که شبیه به نوعی خواب سبک برای کودک خواهد بود، بوجود آمد .


بیهوشی عمومی در دندانپزشکی

در واقع برای اینکه کودک شما در طول یک عمل دندانپزشکی ایمن و راحت باشد، درمواردی که فرزند شما نیاز به روش‌های پیچیده یا طولانی داشته باشد که درمان زمان زیادی بطلبد، ممکن است دندانپزشک کودک شما تصمیم بگیرد که از بیهوشی عمومی در اتاق عمل استفاده کند. همچنین در مواردی که نیاز به انجام چندین روش همزمان دندانپزشکی داشته باشید، ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود.

بیهوشی عمومی در دندانپزشکی،کل بدن کودک را به خواب می برد و میتواند برای برخی از درمان های دندانپزشکی که لازم است تا عکس العمل های کودک حین درمان دندانپزشکی کاملاً آرام شود، مناسب است و نکته ای که باید بدانیم این است که کودک در حین درمان دندانپزشکی هیچ دردی احساس نمی کند و هیچ خاطره بد یا حتی خوبی از آن زمان بیاد نخواهد داشت.

 

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی
دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

چه کسی بیهوشی عمومی را برای کودک انجام میدهد ؟

یک متخصص بیهوشی اطفال یا دندانپزشک اطفال که دوره های بیهوشی کودکان را در زمینه دندانپزشکی آموزش دیده است بدلیل  این که هم به ساختار دهانی اطفال اشراف دارد و هم در بیهوشی برای کودکان تخصص دارد،داروهایی را به کودک می دهد که او را در طول درمان دندانپزشکی آرام می خواباند.

 

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی
دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

 

بیهوشی و دندانپزشکی کودکان

  • دندانپزشک کودک شما بیهوشی عمومی را برای انجام درمان های دندانی تنها در صورت نیاز توصیه می کند.
  • فرزند شما در طول این روش می خوابد و هیچ خاطره ای از آن نخواهد داشت.
  • در صورت نیاز به بیهوشی دندانپزشکی، قوانین خاصی برای خوردن و آشامیدن در خانه قبل از عمل وجود دارد.
  • فرزند شما پس از عمل محدودیت هایی نیز خواهد داشت.
دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی
دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

 

موارد احتیاطی در دندانپزشکی اطفال توسط بیهوشی

در صورت نیاز به بیهوشی عمومی، قوانین خاصی برای خوردن و آشامیدن کودک وجود خواهد داشت که باید قبل از بیهوشی کودک در دندانپزشکی رعایت شود.یک روز کاری قبل از عمل فرزندتان، یک تماس تلفنی از سمت کلینیک یا دندانپزشک اطفال در منطقه 5 جهت برنامه ‌ریزی دریافت خواهید کرد.با توجه به شرایط بیماران، عموما در آخر هفته یا تعطیلات تماس و ارتباطی برقرار نمی شود مگر در موارد بسیار اورژانسی.

دندانپزشک دستورالعمل های خاصی برای خوردن و آشامیدن فرزندتان بر اساس سن کودک تان به شما می دهد. اما مهم نیست که فرزند شما در چه سنی است، اما باید دستورالعمل های خاصی که از طریق تلفن به شما داده می شود، خط به خط دنبال و اجرا کنید.

برای نوزادان زیر 12 ماه:

  • تا 6 ساعت قبل از زمان برنامه ریزی شده ، ممکن است به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند شیر خشک داده شود.
  • تا 4 ساعت قبل از زمان مقرر، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، می‌توانند شیر بخورند.

برای همه کودکان:

بعد از نیمه شب (شب قبل از عمل) ، غذای جامد یا مایعات غیر شفاف نباید به کودک بدهید. این شامل شیر، شیر خشک، آب میوه با پالپ، قهوه و آدامس یا آب نبات نیز است و مصرف هر گونه غذای جامد ممنوع است.

تا 2 ساعت قبل از زمان برنامه ریزی شده جهت بیهوشی، فقط میتوانید به کودک مایعات شفاف بدهید. مایعات شفاف شامل آب و انواع آب میوه ها مانند آب سیب یا انگور سفید است. شیر مایع شفافی نیست و میتواند در فرایند بی هوشی تداخل ایجاد نماید.

اگر کودک شما روزانه دارو مصرف می کند، می توانید آن داروها را طبق روال به کودک ارائه کنید، مگر اینکه پزشک اطفال یا بی هوشی به طور خاص به شما گفته باشد که داروها را مصرف نکنید.

بعد از اینکه مشخص شد که قرار هست برای کودک دندانپزشکی بصورت بی هوشی انجام شود کودک توسط پزشک از لحاظ علائم حیاتی، وزن و سابقه پزشکی فرزندتان بررسی میشود سپس از والدین یا قیم قانونی کودک خواسته می شود تا قبل از انجام بیهوشی، یک رضایت نامه امضا کنید.

 

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی
دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

 

پس از بررسی اولیه ،متخصص بیهوشی تصمیم میگیرد که کودک شما چه نوع داروی بی هوشی عمومی(داروی خواب) را باید دریافت کند.انواع داروهای بی هوشی دندانپزشکی برای این متد وجود دارد اما تصمیم استفاده از آنها بر عهده دندانپزشک اطفال یا پزشک متخصص اطفال است.

اگر کودک شما خیلی ترسیده یا ناراحت است، پزشک ممکن است داروی خاصی را برای کمک به آرامش او تجویز کند. این داروها عموما طعم دار است و حدودا 10 تا 15 دقیقه ای اثر می گذارد.

دندانپزشکان کودک با توجه به تعلق خاطر والدین به فرزندشان، ممانعتی برای حضور والدین در کنار کودک ندارند و در صورت تمایل، می توانید حین اعمال داروی خواب، در کنار فرزندتان بمانید.


فرایند بی هوشی کودک در دندانپزشکی

یک ماسک کوچک روی بینی و دهان کودک شما قرار می گیرد این ماسک دارای پوشش هایی است که به جلوگیری از خشک شدن بیش از حد لب های کودک شما در زمانی که ماسک در جای خود است کمک می کند. دارویی که به داخل ماسک هدایت می شود ماده ای است بنام اکسید نیتروژن که به کودک شما کمک می کند تا آرام شود و کودک شما را می خواباند.

 

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی
دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

 

هنگامی که کودک به خواب رفت، داروی آرام بخشی بصورت داخل وریدی تزریق می شود تا بتواند برای خوابیدن بیشتر کودک حین درمان دندانپزشکی کمک کند

در طول بیهوشی ، ضربان قلب، فشار خون و سایر عملکردهای حیاتی کودک میبایست به دقت کنترل شود.

وقتی فرزندتان به خواب رفت، شما را به اتاق انتظار می برند. در واقع به عنوان والدین، تماشای بیهوشی فرزندتان تجربه بسیار ناراحت کننده ای برای شما خواهد بود و کودکان براحتی می توانند نگرانی والدین را احساس کنند. بنابراین برای اینکه حضور شما برای فرزندتان مفید باشد، باید سعی کنید تا حد امکان آرام و دلگرم کننده باشید.

 

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی
دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

 

اما نگران نباشید راه هایی وجود دارد که می توانید به فرزندتان کمک کنید، حتی اگر احساس ناراحتی کنید!

  • می‌توانید یک وسیله «آرامش بخش» مانند یک اسباب‌ بازی مورد علاقه، عروسکی ، حیوان عروسکی یا «پتو» را به همراه داشته باشید تا کودک تان با در آغوش گرفتن این اسباب بازی ها یا لوازم شخصی بتواند آرام بگیرد.
  1. حتما کودک خود را لمس و نوازش کنید و به او یادآوری کنید که شما آنجا هستید و اجازه نمیدهید که تنها بماند .گرفتن دست کودک یا نوازش مو و صورت او حضور شما را به کودک یادآوری می کند.
  • برای فرزندتان داستان یا شعری که دوست دارد زمزمه کنید. صدای شما البته با آرامش و بدور از استرس می تواند باعث اطمینان خاطر کودک شود.
  • مادر و پدر ها باید بدانند حتی با حضور والدین، اتاق عمل می تواند مکانی ترسناک برای کودک باشد. اگر فرزندتان ناراحت شد، احساس بدی نداشته باشید و سعی کنید خودتان را کنترل نمایید و بدانید که شما در آنجا هستید تا به آرامش بیشتر کودک کمک کنید.پس از آنجاییکه هدف اصلی از حضور شما،کمک به فرزندتان است. بنابراین اگر به هر دلیلی از شما خواسته شد اتاق را ترک کنید، باید بلافاصله  و بی سر و صدا اینکار را انجام دهید  کادر پزشکی باید تمام توجه خود را روی کودک شما متمرکز کند.
  • اگر احساس ناراحتی می‌کنید و نمی‌توانید این صحنه ها را تماشا کنید بدانید که تنها نیستید بسیاری از والدین همین مسئله را دارند پس اگر نمیتوانید در اتاق بمانید، لطفاً به یکی از کادر پزشکی اطلاع دهید که شما را به اتاق انتظار هدایت نمایند.
دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی
دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

چطور بی هوشی به اتمام میرسد ؟

کار درمانی دندانپزشکی زمان حدودی اما مشخصی دارد که پزشک قبل از بی هوشی این تخمین زمانی را خواهد داشت .

پس از تکمیل مراحل درمان دندانپزشکی اطفال، کودک به اتاق ریکاوری منتقل می شود وعلائم حیاتی او به دقت بررسی می شود اما حتی پس از بیدار شدن کودک، اثرات بیهوشی عمومی می تواند تا ساعت ها ادامه داشته باشد

 

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی
دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

 

اما موارد زیر را در نظر داشته باشید:

بینی، دهان و گلوی کودک شما ممکن است به مدت 30 تا 45 دقیقه پس از جراحی، بی حس بماند.گلوی کودک ممکن است به مدت 1 تا 2 روز پس از بیهوشی عمومی، کمی دردناک باقی بماند.بسته به روش دندانپزشکی ممکن است لثه و دهان کودک شما برای چند روز پس از جراحی، درد داشته باشد.

بعد از بیهوشی کودک شما حدود 30 تا 40 دقیقه بعد از عمل غذا می خورد و می آشامد این زمان برای احتیاط  و مراقبت حیاتی است.کودک شما ممکن است احساس سرگیجه داشته باشد یا استفراغ کند.در چند ساعت اول پس از بیهوشی به کودک خود فقط غذاهای نرم بدهید.

فرزندتان اگر مدرسه، مهدکودک یا خانه های بازی میرود در آن روز(روز بی هوشی) به مدرسه یا مهد کودک باز نخواهد گشت و ممکن است لازم باشد روز بعد ، شرایط او را ببینید و بررسی کنید.  گاهی اوقات اثرات بیهوشی عمومی بصورت خستگی می تواند تا روز بعد ادامه یابد پس کودک شما باید در خانه بماند تا بتوانید او را تحت نظر داشته باشید.پس از بازگشت به خانه، کودک شما ممکن است در بقیه روز فعالیت کمتری داشته باشد و این هم به دلیل داروی بی هوشی در درمان دندانپزشکی است هم به دلیل تحمل تنش بعد از جراحی پس زیادی سخت نگیرید.

دندانپزشک شما به شما می گوید که چه زمانی باید برای ویزیت بعدی برنامه ریزی کنید.

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی
دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

 

موارد احتیاطی بعد از بیهوشی اطفال در دندانپزشکی

اگر کودک شما بیش از 24 ساعت پس از جراحی دندان بصورت بیهوشی، موارد زیر را تجربه کرد، باید حتما با دندانپزشک تماس بگیرید:

  • سپس
  • خونریزی شدید لثه
  • درد شدید
  • استفراغ شدید یا سرگیجه

 

اما حتما توجه نمایید که اگر فرزند شما بیماری زمینه ای یا مشکلات سلامتی دارد که قطعا دندانپزشک و متخصص بیهوشی باید در مورد آن بدانند، لطفاً قبل از انجام عمل به دندانپزشک یا کادر درمان کلینیک اطلاع دهید

با توجه به آلودگی هوا و بیماری های ویروسی اگر کودک شما دچار سرماخوردگی، گرفتگی بینی یا شرایط دیگری شده است که تنفس از طریق بینی را سخت می‌کند، باید همان روز جراحی با کلینیک تماس بگیرید و زمان دیگری رابرای بی هوشی هماهنگ کنید مهم است که از قبل در مورد نیازهای ویژه فرزندتان به ما اطلاع دهید تا بتوانیم درمان مناسب حال فرزندتان ارائه کنیم.


اطلاعات دندانپزشکی

بسیاری از موارد دیگر اعم از بررسی،چکاب و فالوآپ های دوره ای توسط دندانپزشک، مصرف نکردن همزمان مواد غذایی داغ و بسیار سرد،استفاده از دهانشویه های رقیق شده و متعادل میتواند سلامت دندان شما را تضمین نماید ما در دندانپزشکی دکتر علی هاشمی سجادی کلیه خدمات درمانی اعم از ایمپلنت – ترمیم و پر کردن دندان – سفیدی و بلیچینگ دندان – اندو و درمان ریشه( عصب کشی) – دندانپزشکی اطفال – جراحی دندان -پروتز های ثابت و متحرک و … انجام میدهیم .


اگر به دنبال بهترین مرکز دندانپزشکی در غرب تهران میگردید تا بتوانید دندانی سالم و درمانی بدون درد را تجربه کنید دندانپزشکی دکترعلی هاشمی سجادی واقع در جنت آباد تهران به شما کمک میکند تا ضمن کاهش ترس از دندانپزشکی، بتوانید بهترین ایده ها را که مناسب دندان شماست با کمترین هزینه و زمان انجام دهید .

برای دریافت وقت ویزیت و مشاوره با دندانپزشک میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید .

تلفن مطب:(44826557-44828722)021

تلفن همراه :09125490311

تلفن اورژانس :09394826557

 

“سلامت دندان شما اولویت ماست”