ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
۱۷
بهمن

ایمپلنت یا بریج؟

ایمپلنت یا بریج(bridge) کدام بهتر است ؟

 



 

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

دندان مهمترین بخش از فرایند تغذیه و هضم است جدای از مسئله تغذیه دندان میتواند روی اعتماد به نفس افراد تاثیر بسزایی داشته باشد وقتی دندان از بین میرود یا به واسطه پوسیدگی توسط دندانپزشک کشیده میشود عملا روی زیبایی و چهره فرد تاثیر میگذارد افراد در محل کار در مهمانی ها و در جمع های خانوادگی میخواهند براحتی لبخند بزنند ازین رو دندان های جایگزین به دو صورت در دهان بیمار قرار میگیرند .دو ترمیم رایج که برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شوند، ایمپلنت های دندانی و بریج های دندانی که هر دو زیر مجموعه پروتزهای جایگزینی دندان هستند.

سوال مهمی که عموما از دندانپزشکان پرسیده میشود این است که کدام گزینه برای شما مناسب است؟

در صورت از دست دادن دندان یا کشیدن دندان، اولویت اصلی دندانپزشکان این است که جایگزینی برای دندان از دست رفته ایجاد نمایند تا هم مسائل چهره و صورت را در نظر بگیرد هم بتوانند به بیمار کمک کنند تا براحتی غذا میل نماید.همانطور که گفته شد از دست دادن دندان ها می تواند بر عزت نفس و اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد زیرا ظاهر و گفتار شما را تحت تأثیر قرار می دهد. هوای عبوری از بین دندان هایی از دست رفته میتواند حتی روی گویش شما نیز تاثیر بگذارد .

 

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

 

دو مورد از رایج‌ترین راه‌ حل‌هایی که برای رفع این مشکلات استفاده می‌شوند، ایمپلنت‌های دندانی و بریج‌های دندانی هستند.گرچه ممکن است ایمپلنت و بریج دندان نتایج مشابهی داشته باشند، اما هر دو گزینه از نظر فنی و تخصصی بسیار متفاوت هستند. اگر به دنبال راه حل مناسب برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود هستید، مهم است که در مورد این دو نوع درمان دندانپزشکی بیشتر بدانید.

 

 

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

کاشت دندان یا ایمپلنت دندانی چیست؟

اگر دندانی را به دلیل پوسیدگی یا آسیب و شکستگی یا بیماری های لثه ( پریودنتال) یا دلایل دیگر از دست داده اید، ایمپلنت دندانی گزینه بسیار خوبی برای جایگزینی است. ایمپلنت دندان یک پایه تیتانیومی است (که به عنوان ریشه دندان عمل می کند) و روی آن تاج دندان سفید رنگ مثل دندان واقعی قرار میگیرد.

 

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

 

ایمپلنت دندانی از طریق جراحی در استخوان فک قرار داده می شود و سپس با استخوان فک ترکیب میشود بعد از آن دندانپزشک مطمئن میشود که ایمپلنت بعنوان ریشه دندان در موقعیت خود محکم شده است. پس از اتمام فرآیند استئواینتگراسیون یا ترکیب شدن استخوان فک با ایمپلنت دندانی که معمولاً 3 تا 6 ماه این فرایند نیاز به زمان دارد، یک اباتمنت به ایمپلنت متصل می شود.

بعد از 3 تا 6 ماه چه مرحله ای شروع میشود ؟ 

روی اباتمنت برای اینکه بعد از 3 الی 6 ماه دندانپزشک بتواند بخش ایمپلنت شده را بیابد قرار میگیرد و برای اینکه در این چند وقت بیمار بدون دندان نباشد معمولا از پروتزی موقت روی جای پیچی از بالای خط لثه بیرون زده قرار داده میشود.پس از دوره ترکیب شدن،دندانپزشک بر اساس جای خالی دندان با محاسباتی که انجام میدهد به لابراتوار برای ساخت روکش و تاج دستوراتی را ارائه میکند پس از آن روکش دندان توسط ماده ای که از لحاظ ترکیبات بسیار شبیه به سیمان است سمان میشود یا به آن پایه اباتمنت پیچ می شود.

 

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

مزایا و معایب ایمپلنت های دندانی

مزایای ایمپلنت دندان :

ظاهر طبیعی دندان ها

ایمپلنت های دندانی ظاهر، احساس و عملکردی مانند یک دندان طبیعی دارند. آنها قوی و پایدار هستند و به شما اجازه میدهد تا با اعتماد به نفس بیشتری لبخند بزنید.از انواع تاج هایی که دندانپزشک به لابراتوار دستور ارائه میکند ،تاج های E Max زیرکونیا طبیعی ترین ظاهر دندانی را به شما خواهد داد.

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

 

از استخوان فک شما محافظت می کند

آکادمی ایمپلنت دندانپزشکی آمریکا، در مقاله ای میگوید که ایمپلنت‌ها به جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان فک کمک می‌کنند .وجود یک فضای باز در دهان و ناحیه دندانی در زمانی که دندان شما از دست رفته ، منجر به از دست دادن استخوان یا تحلیل رفتن آن هم از نظر ارتفاع و هم در عرض می شود و بطور کلی ساختار دهان فرد را تغییر میدهد .ایمپلنت های دندانی باعث تحریک و حفظ رشد طبیعی استخوان می شوند که به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک خصوصا در سنین بالاتر می کند. به طور کلی، ایمپلنت های دندانی با کیفیت بالا میتواند مادام العمر دوام داشته باشند.

 

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

 

از آسیب به دندان های مجاور جلوگیری می کند

بریج دندان از دندان های مجاور برای جایگزینی دندان از دست رفته ،کمک میگیرد.اما ایمپلنت دندانی برخلاف بریج، روی تکیه گاه خود که همان ریشه دندانی تیتانیومی است،می ایستد .بریج دندانی یا دندان مصنوعی، از آنجایی که در استخوان گیر نمی کند، استخوان در ناحیه زیر پل از بین می رود.اما ایمپلنت در استخوان فک قرار میگیرد و با استفاده از دندان جدید برای گاز گرفتن و جویدن، باعث تحریک استخوان می شود و به جلوگیری از کوچک شدن آن کمک می کند(از جمع شدن استخوان جلوگیری می کند). با این حال، دندان مصنوعی در بریج دندان با استخوان فک تماس پیدا نمی کند، بنابراین ممکن است که استخوان فک پس از مدتی از بین رود.

 

ماندگاری طولانی در کنار شرایط نگهداری کمتر

یکی از مزیت های بزرگ درایمپلنت های دندانی این است که اگر کیفیت بالایی داشته باشند می توانند مادام العمر دوام داشته باشند. و نکته مهم دیگر این است که ایمپلنت ها به نگهداری کمی مانند استفاده از نخ دندان و استفاده از واترپیک و غیره نیاز دارند. اگرچه هزینه درمان ایمپلنت در مقایسه با بریج های دندانی بالاتر است، اما در مقایسه با هزینه ای که ممکن است در دراز مدت متحمل شوید ارزان تر است و همچنین از درد، ناراحتی و تحلیل استخوان فک و مراجعه های مکرر به دندانپزشک جلوگیری می کند.

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

 


معایب ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی به جراحی نیاز دارند چون ایمپلنت باید در استخوان قرار داده شود.درست است که این درمان سالهاست که به خدمت مراجعین آمده است و روشی نسبتا ساده محاسبه میشود،اما در هر جراحی همیشه خطراتی وجود دارد. خوشبختانه، پیشرفت‌ها در فناوری ایمپلنت مانند اسکن‌های سه بعدی CBCT و آموزش و دوره های پیشرفته خطر عوارض ایمپلنت را به طور چشمگیری کاهش داده است

زمان

ایمپلنت دندانی زمان بیشتری برای ترکیب شدن نیاز دارد.همانطور که بالاتر گفته شد چند ماه طول می کشد تا ایمپلنت به طورکامل در استخوان فک ادغام شود، فرآیندی که به عنوان osseointegration شناخته می شود نیاز دارد تا استخوان به آرامی بهبود یابد، بنابراین ممکن است حداقل 3 ماه طول بکشد تا بتوان تاج دندان را روی ایمپلنت قرار داد.با این حال، در بسیاری از موارد تاج موقتی روی لثه فرد ایجاد میشود تا زمانی که استئواینتگراسیون کامل شود و فرد برای ترمیم دائمی خود آماده شود این تاج موقتی بعنوان دندان در دهان ایشان کار خواهد کرد.


پل های دندانی یا بریج چیست؟

بریج های دندانی برای پر کردن فاصله بین یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود. همانطور که از اسم این درمان دندانپزشکی معلوم است همانند یک پل مجموعه ای از دندان را برای فردی که دندان خود را از دست داده است ایجاد میکند .بریج توسط دندان های طبیعی یا ایمپلنت های دو طرف که اصطلاحا پروتزهای متصل به ایمپلنت به آنها گفته میشود، حمایت می شود.بریج یا پل از دو یا چند تاج مصنوعی دندان که توسط لابراتوار تهیه و ارائه میشود، بین شکاف دندانی تشکیل میگردد. دندان های لنگر که به دندانهای کناری بعنوان پایه ودندان تکیه گاه متصل هستند، دراصطلاح تخصصی پونتیک نامیده می شوند.

 

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

 

مزایا و معایب بریج های دندانی

مزایای بریج دندان(مزایای پل دندانی)

سریعتر از ایمپلنت

این فرآیند نسبتاً سریع‌تر از کاشت ایمپلنت‌های دندانی است زیرا در استخوان گیر نمی‌کند و نیازی به آستئواینتگراسیون ندارد(ترکیب شدن با استخوان فک).کل فرایند تهیه و ارائه بریج های دندانی که البته بستگی به لابراتوار و شلوغی آنها نیز دارد از ابتدا تا انتها زمان کمتری می‌برد و می‌تواند در عرض یک یا دو هفته تکمیل شود.

 

روند ساده

از آنجایی که نیازی به مداخله جراحی در بریج های دندانی وجود ندارد، در مقایسه با ایمپلنت دندان، فرآیند بسیا ساده ‌تری است. اگر عاداتی مانند سیگار کشیدن و جویدن تنباکو دارید، بریج دندان گزینه مطلوب تر و قابل پیشنهادتری نسبت به ایمپلنت دندانی است.

 

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

 

بیماری زمینه ای

اگر هر یک از بیماری های زمینه ای زیر را دارید و بسته به شدت آنها، پل و بریج دندانی می تواند راه حل بهینه تری برای شما باشد:

  • سکته قلبی و ناراحتی های قلبی
  • جراحی دریچه قلب
  • مشکلات خونریزی ناشی از کمبود فاکتور 8 یا 9 در خون
  • درمان فعال سرطان
  • سوء مصرف مواد مخدر
  • پوکی استخوان شدید
  • آرتروز و آرتریت
  • اگر تحت درمان با کورتیکواستروئید هستید

توجه داشته باشید مثل همیشه حتما سابقه سلامتی خود را با دندانپزشکی دکتر علی هاشمی سجادی به طور کامل درمیان بگذارید و بررسی کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای دندان خود بگیرید. اگر استخوان فک شما بطور قابل توجهی در ناحیه دندانی از دست رفته باشد، ممکن است فضای کافی برای کاشت ایمپلنت در استخوان وجود نداشته باشد. بریج های دندانی در چنین مواردی گزینه مناسبی خواهند بود.

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

معایب بریج های دندانی

از نظر زیبایی شناختی

بریج ها به اندازه ایمپلنت ها ظاهری طبیعی ندارند و بنابراین از نظر زیبایی شناختی نیز خیلی مورد توجه نیستند. از طرفی بواسطه استفاده از بریج ،استخوان فک در ناحیه دندان از دست میرود که می تواند از لحاظ زیبایی بسیار ناخوشایند به نظر برسد. این تحلیل می تواند تمیز کردن ناحیه زیر بریج را سخت کند و منجر به تشکیل جرم، کاهش سطح لثه و همچنین بوی بد دهان شود.

 

جایگزینی دوره ای

در صورت پوسیدگی دندان های نگهدارنده بریج،(که در واقع بریج ها به آنها تکیه کرده اند) دندان آسیب دیده ممکن است شکسته شود یا نیاز به درمان ریشه و روت کانال  تراپی داشته باشد. در این صورت پل باید تعویض شود و پل دندانی جدید ممکن است حتی از نظر ظاهری زیباتر از بریج قبلی نباشد.گرچه بریج های دندانی می توانند سال ها دوام داشته باشند، اما ممکن است به طور متوسط ​​بین 4 تا 7 سال نیاز به تعویض داشته باشند و این مسئله میتواند مربوط به دندان های پایه باشد.

 

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

 

آسیب به دندان های طبیعی

آماده سازی دندان ها برای بریج ممکن است به دندان های کاملا سالم مجاور، آسیب برساند. مقدار قابل توجهی از ساختار دندان های کناری به این دلیل که باید پایه ای مستحکم باشند و نقش حمایت کننده دارند از بین می رود.

 

پل ها نیاز به نگهداری بیشتری دارند

پل های دندانی (بریج دندان) در مقایسه با ایمپلنت های دندانی به نگهداری بیشتری نیاز دارند تا تمیز و سالم نگه داشته شوند. برای محافظت در برابر تجمع باکتریها که می تواند منجر به تحریک و از بین رفتن لثه شود، نخ دندان تخصصی مورد نیاز است تا بتوان بریج را به مدت بیشتری در دهان نگه داشت.

 

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

هزینه ایمپلنت در مقابل پل ها

اغلب اوقات هزینه در نهایت عامل تعیین کننده در انتخاب یک گزینه درمانی است و با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه ایرانی عملا یکی از مهمترین عوامل برای تعیین درمان مناسب است.اما در مورد ایمپلنت های دندانی در مقابل پل های دندانی، هزینه می تواند فریبنده باشد چرا که موارد بسیاری میتواند قیمت ها را تعدیل یا افزایش دهد.اما مسئله ای که همواره برای بیمارانی که از بیمه استفاده میکنند مورد نکوهش است عدم پوشش بیمه ها برای ایمپلنت است که حتی در بعضی بیمه ها بریج هم شامل پوشش بیمه ای نیست .اما دلیل قیمت بالاتر ایمپلنت جدای از تکنیکی بودن این درمان، از آنجایی که تکمیل ایمپلنت های دندانی زمان بیشتری می برد، پس ملاحظات بیشتری دارد و هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت.

 

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

 

سوالی که همواره پرسیده میشود و باعث تعجب بسیاری از مراجعین است که چرا کسی انجام جراحی ایمپلنت دندانی را با توجه به نرخ بالاتر از بریج، انتخاب می کند؟

به زبان ساده، پاسخ این است که ایمپلنت های دندانی در مقایسه با بریج ماندگاری بیشتری دارند و نیاز به نگهداری کمتری طلب خواهند کرد.

 

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

 

یک پل دندانی در واقع جزو درمان های موقتی به حساب می آید که به طور قطع باید بعدها توسط ایمپلنت جایگزین شود، در حالی که ایمپلنت‌هایی که با دقت قرار داده می‌شوند و با کیفیت هم اگر باشند، می‌توانند ۴۰ سال یا بیشتر دوام بیاورند.پس میتوان نتیجه گرفت که موفقیت ایمپلنت ها در مقایسه با بریج ها به میزان قابل توجهی بیشتر است

هزینه پروتز بریج دندان در ابتدا کمتر از ایمپلنت است، اما ممکن است در آینده نیاز به تعویض داشته باشد پس هزینه های جانبی در آینده ناگزیر خواهد بود.ایمپلنت ها – از آماده سازی تا قرار دادن نهایی تاج دندان- ممکن است گران به نظر برسند، اما با گذشت زمان می توانند مقرون به صرفه تر باشند.


ایمپلنت دندان یا پروتز بریج ؟ کدام را انتخاب کنم؟

در این مطلب سعی کردیم تا حدود زیادی اطلاعات تکمیلی مبنی بر بریج و ایمپلنت دندان ارائه کنیم اما اگر برای شما با توجه به وضعیت دندان تان میخواهید بدانید که کدام راه حل درمانی برای دندان از دست رفته تان مناسب تر است ، لطفاً با ما تماس بگیرید تا همکاران ما ضمن راهنمایی شما، زمانی را برای مشاوره تعیین کنند تا بتوانیم بهترین تشخیص که برای شما مناسب تر است را داشته باشیم .

ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان
ایمپلنت دندانی یا پل و بریج دندان

اطلاعات دندانپزشکی

بسیاری از موارد دیگر اعم از بررسی،چکاب و فالوآپ های دوره ای توسط دندانپزشک، مصرف نکردن همزمان مواد غذایی داغ و بسیار سرد،استفاده از دهانشویه های رقیق شده و متعادل میتواند سلامت دندان شما را تضمین نماید ما در دندانپزشکی دکتر علی هاشمی سجادی کلیه خدمات درمانی اعم از ایمپلنت – ترمیم و پر کردن دندان – سفیدی و بلیچینگ دندان – اندو و درمان ریشه( عصب کشی) – دندانپزشکی اطفال – جراحی دندان -پروتز های ثابت و متحرک و … انجام میدهیم .


اگر به دنبال بهترین مرکز دندانپزشکی در غرب تهران میگردید تا بتوانید دندانی سالم و درمانی بدون درد را تجربه کنید دندانپزشکی دکترعلی هاشمی سجادی واقع در جنت آباد تهران به شما کمک میکند تا ضمن کاهش ترس از دندانپزشکی، بتوانید بهترین ایده ها را که مناسب دندان شماست با کمترین هزینه و زمان انجام دهید .

برای دریافت وقت ویزیت و مشاوره با دندانپزشک میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید .

تلفن مطب:(44826557-44828722)021

تلفن همراه :09125490311

تلفن اورژانس :09394826557

 

“سلامت دندان شما اولویت ماست”