۲۰
مرداد

دندان در دوران بارداری

همه چیز دندانپزشکی در دوران بارداری

 

دندانپزشکی در دوران بارداری
دندانپزشکی در دوران بارداری

حاملگی و دندان

بارداری و حاملگی به حالت فیزیولوژیکی بدن گفته میشود که در حال گذار است و پایدار نیست پس همین عدم پایداری میتواند بر سلامت بیمار و تعاملات با دیگران تاثیر بگذارد .یک خانم باردار همواره نیاز دارد تا در طول مدت بارداری خود در سطوح مختلف اعم از بیرون و درون حمایت شود تا بتواند وضع حمل خوبی را در نهایت داشته باشد.

یکی از مواردی که به واسطه حالات فیزیولوژیکی بدن یک خانم بوجود می آید مسائل مربوط به دهان و دندان است که در این بین مدیریت این گونه مسائل دندانپزشکی برای مراجعانی که باردار هستند نیز نیازمند توجه و بررسی های زیادی است.مثلا در مواردی ممکن است دندانپزشکان درمانی را بخاطر بارداری فرد، به تعویق بیندازند یا حتی پزشکان در این دوران ترجیح میدهند در انتخاب داروهای مصرفی دقت بیشتری نمایند.

 

دندانپزشکی در دوران بارداری
دندانپزشکی در دوران بارداری

 

از لحاظ انسانی با توجه به تغییرات هورمونی در دوران بارداری عملا خلقیات فرد تغییر میکند و افسردگی و موارد روانی در فرد ناخودآگاه بوجود می آید اما دندانپزشکان باید به تمام بیماران در سنین باروری و حتی در سنین بالاتر، اعلام کنند که به محض اطلاع از بارداری خود، جهت مشاوره و معاینات بهداشت دهان و دندان اقدام نمایند.

دوران بارداری را می توان به سه دوره تقسیم کرد:

  1. تخمک گذاری- از لقاح تا لانه گزینی
  2. دوره جنینی – از هفته دوم تا هشتم
  3. دوره جنینی – بعد از هفته هشتم تا انتهای دوران
دندانپزشکی و هورمان های زنانه در دوران بارداری
دندانپزشکی و هورمان های زنانه در دوران بارداری

هورمون ها در دوران بارداری

افزایش ترشح هورمون ها و رشد جنین باعث ایجاد چندین تغییر سیستمتیک و همچنین فیزیولوژیک در یک زن باردار می شود. طوفان هورمون هایی که در دوران بارداری ایجاد می شود باعث تغییرات عجیبی در بدن مادر می شود و دهان و دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست. افزایش ترشح هورمون های جنسی زنانه، استروژن و پروژسترون، برای ادامه فرایند بارداری بسیار مهم است. بنابراین درک تغییرات فیزیولوژیک بدن و اثرات پرتوهای عکسبرداری دندانی و داروهایی که در دندانپزشکی برای زنان باردار، مادران شیرده و جنین استفاده می شود، ازاهمیت ویژه ای برخوردار است.

دوران حاملگی ممکن است خطر پوسیدگی، بیماری پریودنتال و لثه را افزایش دهد .تغییرات دهانی که در بارداری مشاهده می شود شامل التهاب لثه، هیپرپلازی لثه، گرانولوم پیوژنیک و تغییرات بزاق می باشد.از دست رفتن ذخایر کلسیم نیز مزید برعلت میشود اما اینگونه مشکلات به طور معمول پس از زایمان برطرف میگردد.

دندانپزشکی و هورمون ها در بارداری
دندانپزشکی و هورمون ها در بارداری

به دنبال مسائلی که بارداری برای بانوان ایجاد میکند استفراغ صبحگاهی که همراه با اسید معده خارج میشود بوجود می آید که دندانپزشکان عموما توصیه میکنند که پس از استفراغ دهان و دندان را با محلولی که حاوی بی کربنات سدیم است شسشتو دهند، که با همین محلول می توان فرسایش مینای دندان را به راحتی کنترل کرد.بی کربنات سدیم اسیدها را خنثی می کند و از آسیب ناشی از باقی مانده مواد غذایی روی دندان جلوگیری می کند


در دوران بارداری مادر به ازای هر نوزاد یک دندان از دست می دهد

گفته شده است که مادر به ازای هر نوزاد یک دندان از دست می دهد. هیچ رفرنس دندانپزشکی برای حمایت از این گفته وجود ندارد. از دست دادن دندان توسط یک زن باردار به احتمال زیاد نشان دهنده ادامه وضعیت فعلی سلامت دندان او است.ژنژیویت بارداری به اندازه کافی لثه ها را تحریک میکند که ممکن است پوسیدگی دندان را تسریع کند. این پوسیدگی دندان در اکثر بیماران رخ نمی دهد اما تغییرات بزاق در بارداریعملا بوجود می آید که میتواند به دندان آسیب وارد کند این تغییرات در ترکیب بزاق شامل کاهش غلظت سدیم است که محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها فراهم می کنند، بنابراین زنان باردار را مستعد پوسیدگی دندان می کنند.

دندانپزشکی و مادران باردار
دندانپزشکی و مادران باردار

دستورالعمل هایی برای دندان در دوران بارداری

دندانپزشکی در سه ماهه اول (1-12 هفته)

دندانپزشکان وظیفه دارند که تغییرات دندان و هورمون ها را به مراجعین اعلام نمایند تا بیماران برای ارزیابی سلامت فعلی دندان خود قبل از بارداری برنامه ریزی کنند.نگرانی ها در مورد انجام اقدامات درمانی در سه ماهه اول دوچندان است چون اولاً، کودک در حال رشد در معرض بیشترین خطر است ثانیا، در طول سه ماهه اول، مشخص شده است که از هر پنج بارداری، یک مورد سقط جنین خود به خود انجام می شود و ممکن است روند درمان های دندان‌پزشکی باعث سقط خودبه‌خودی شود ازین رو درمان در ماه های اول اصلا به صلاح نیست.

 

دندانپزشکی و ماه های بارداری
دندانپزشکی و ماه های بارداری

 

دندانپزشکی در سه ماهه دوم (13-24 هفته)

در سه ماهه دوم، خطر برای جنین کمتر است اما برطرف نشده است!!! مادر همچنین فرصت داشته تا خود را با دوران بارداری خود وفق دهد . در این دوران البته با دستور مستقیم پزشک میتوان بدون رادیوگرافی و عکس های درمانی درمان های ساده همانند جرم گیری و پلاک برداری و … را به صورت کاملا محدود انجام داد . حتما توصیه میشود حتما با دندانپزشک خود برای این مورد مشورت نمایید.

 

دندانپزشکی و جنین در دوران بارداری
دندانپزشکی و جنین در دوران بارداری

دندانپزشکی در سه ماهه سوم (25-40 هفته)

رشد جنین در این دوران ادامه دارد و تمرکز نگرانی در حال حاضر، خطر برای روند زایمان و ایمنی و راحتی خانم باردار است (مثلاً قرار دادن صندلی و اجتناب از داروهایی که درخونریزی تأثیر می گذارد). انجام یک درمان روتین دندان در اوایل سه ماهه سوم میتواند بی خطر باشد، اما از اواسط سه ماهه سوم، از درمان های روتین دندان خودداری می شود.حتما در این دوران با دندانپزشک خود مشورت لازم را داشته باشید .


رادیوگرافی، بارداری و جنین

اشعه ایکس نوعی تابش الکترومغناطیسی است که توانایی یونیزه کردن موادی را که از آن عبور می کند را دارد.دقیقا به همین دلیل است که میتواند بخش هایی از پوسیدگی و اختلالات سطحی دندان را از طریق عکس های رادیوگرافی بررسی کرد .

یونیزه شدن مواد زنده دندانی منجر به آسیب به سلول ها یا DNA می شود. بسته به میزان تابش و مراحل بارداری، آسیب به سلول های جنین ممکن است منجر به سقط جنین، نقایص مادرزادی یا اختلالات ذهنی شود.

 

دندانپزشکی و رادیوگرافی در دوران بارداری
دندانپزشکی و رادیوگرافی در دوران بارداری

اطلاعات دندانپزشکی

بسیاری از موارد دیگر اعم از بررسی،چکاب و فالوآپ های دوره ای در دوران بارداری توسط دندانپزشک وجود دارد که میتواند سلامت دندان شما را تضمین نماید ما در دندانپزشکی دکتر علی هاشمی سجادی کلیه خدمات درمانی اعم از ایمپلنت – ترمیم و پر کردن دندان – سفیدی و بلیچینگ دندان – اندو و درمان ریشه( عصب کشی) – دندانپزشکی اطفال – جراحی دندان -پروتز های ثابت و متحرک و … انجام میدهیم حتما پیش از بارداری و حین بارداری با مشاورین ما در ارتباط باشید.


اگر به دنبال بهترین مرکز دندانپزشکی در غرب تهران میگردید تا بتوانید دندانی سالم و درمانی بدون درد را تجربه کنید دندانپزشکی دکترعلی هاشمی سجادی واقع در جنت آباد تهران به شما کمک میکند تا ضمن کاهش ترس از دندانپزشکی، بتوانید بهترین ایده ها را که مناسب دندان شماست با کمترین هزینه و زمان انجام دهید .

برای دریافت وقت ویزیت و مشاوره با دندانپزشک میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید .

تلفن مطب:(44826557-44828722)021

تلفن همراه :09125490311

تلفن اورژانس :09394826557

 

“سلامت دندان شما اولویت ماست”