۱۹
مرداد

دندان فولادی مثل یک مبارز

چطور دندانی فولادی مثل یک مبارز داشته باشیم

 

دندان‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که خاصیتی شبیه به سنگ دارند و بسیار محکم هستند.پایه و اساس دندان ها از کلسیم و فسفات تشکیل شده است که مسئولیت حفظ اندازه و شکل دندان‌ها برعهده بخشی بنام انامل Enamel است.یک لایه حاوی عناصر معدنی (دنتین) که بعنوان بخش خارجی دندان وطیفه حفظ سختی دندان را بر عهده دارد، نیز روی بخش انامل کشیده شده است. مابین آن ماده ای مشابه بافت استخوانی قرار دارد که تعادل و استحکام دندان‌ها را حفظ می‌کند. بالای سطح دندان، یک لایه نازک پوسته‌ای پوشیده شده است که به عنوان اندام حسی برای حفاظت از دندان‌ها عمل می‌کند.

 

ساختار و جنس دندان ها
ساختار و جنس دندان ها

فواید کلسیم در دندانپزشکی

 

کلسیم نقش های مهمی در دندانپزشکی ایفا میکند که استحکام دندان ها با توجه به اینکه ساختار دندان از کلسیم تشکیل شده است با کم و زیاد شدن کلسیم بدن ضعیف و قوی خواهد شد و همواره استحکام و سلامت استخوان‌های فک و دندان برعهده کلسیم موجود در بدن است.یکی از فواید کلسیم این است که می‌تواند به پیشگیری از بروز بیماری‌های مرتبط با بافت استخوانی کمک کند.حفظ سلامت دندان‌ها نیز بر عهده کلسیم به عنوان یک جزء اساسی از ساختار دندان‌ها و بافت‌های موجود در دهان است و کمبود آن می‌تواند منجر به مشکلات دندانی شود.

از آنجایی که کلسیم نقش مهمی در سلامت دهان و دندان دارد، مصرف منابع مناسب کلسیم از جمله محصولات لبنی، سبزیجات و مکمل‌های مغذی می‌تواند برای حفظ سلامت دهان و دندان مفید باشد.

 

کلسیم در دندانپزشکی و حفظ تراکم استخوان ها
کلسیم در دندانپزشکی و حفظ تراکم استخوان ها

تراکم استخوان و ارتباط آن با دندان ها

تراکم استخوان یک پارامتر مهم در سلامت عمومی استخوان‌ها و همچنین در تعیین سلامت دهان و دندان‌ها است. استخوان‌ها به طور مستقیم با دندان‌ها ارتباط دارند، زیرا استخوان‌ها فضایی را فراهم می‌کنند که دندان‌ها در آن‌ها جای می‌گیرند. تراکم استخوان می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی پایداری و استحکام دندان‌ها داشته باشد. استخوان فک‌ نقش اساسی در این زمینه ایفا می‌کنند .با کاهش تراکم استخوان، ممکن است فضای کافی برای نگهداری دندان‌ها وجود نداشته باشد و این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات دندانی مانند عقب‌افتادگی دندان‌ها یا از دست رفتن آن‌ها شود.

 

تراکم استخوان ها و دندان قوی
تراکم استخوان ها و دندان قوی

 

از این رو، حفظ تراکم استخوان مناسب از اهمیت ویژه‌ای برای حفظ سلامت دهان و دندان‌ها برخوردار است. مصرف کلسیم و ویتامین D، مراقبت‌های منظم دندان و پیشگیری از بیماری‌های استخوانی می‌تواند به تقویت تراکم استخوان و در نتیجه به حفظ سلامت دهان و دندان‌ها کمک کند.


ویتامین های مورد نیاز برای سلامت دندان ها 

 

ویتامین های مورد نیاز برای سلامت دندان ها
ویتامین های مورد نیاز برای سلامت دندان ها

 

 

ویتامین‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان‌ها ایفا می‌کنند. برخی از ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامت دندان‌ها عبارتند از:

 

  • ویتامین D: ویتامین D برای جذب کلسیم و فسفر ضروری است، که هر دو از عوامل اصلی ساختار دندان‌ها و استخوان‌ها هستند. این ویتامین می‌تواند در پیشگیری از بروز بیماری‌های دندانی و استخوانی مفید باشد.

 

  • ویتامین C: ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که نقش مهمی در سلامت دهان و لثه‌ها دارد. این ویتامین می‌تواند در پیشگیری از بروز بیماری‌های لثه و حفظ بافت‌های ملتهب دهانی کمک کند.

 

  • ویتامین A: ویتامین A نقشی در رشد و تقویت بافت‌های مختلف بدن از جمله دندان‌ها و لثه‌ها دارند. نقش این ویتامین همچنین در نگهداری سلول‌های مخاط دهانی کلیدی است.

 

  1. ویتامین K: ویتامین K به تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از ریزش دندان‌ها کمک می‌کند.

 

  1. ویتامین B: گروه ویتامین B شامل ویتامین‌های مختلفی است که می‌تواند برای حفظ سلامت دهان و دندان‌ها مفید باشد، از جمله ویتامین B12 که نقشی در تقویت بافت‌های دهانی دارد.

 

این ویتامین‌ها عموما در کلیه رژیم غذایی ، مکمل‌های مغذی موجود هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند برای حفظ سلامت دهان و دندان‌ها مفید باشد.

 

ویتامین ها و سلامت دندان ها
ویتامین ها و سلامت دندان ها

تاثیر ورزش در دندان سالم

ورزش منظم می‌تواند تأثیرات زیادی بر روی سلامت دهان و دندان‌ها داشته باشد.ورزش میتواند باعث افزایش جریان خون که خود میتواند خطرات بیماری های لثه را کاهش دهد و به بهبود سلامت لثه‌ها کمک کند. افزایش جریان خون ممکن است باعث کاهش التهابات لثه شود واز بروز بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه جلوگیری نماید.ورزش‌هایی که فشار را بر روی استخوان‌های فک‌ها ایجاد می‌کنند، می‌توانند به تقویت استخوان‌های فک و پایداری دندان‌ها کمک کنند.

تاثیر ورزش در دندان سالم
تاثیر ورزش در دندان سالم

 

ورزش منظم می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند که این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی سلامت دهان و دندان‌ها داشته باشد، زیرا استرس می‌تواند به بروز بیماری‌های دهان و دندان مانند جرم و التهابات دهانی مرتبط باشد. حفظ وزن مناسب توسط ورزش نیز می‌تواند از بروز مشکلات دندانی نظیر فساد دندان‌ها به دلیل مصرف بیش از حد غذاهای شیرین که عوامل موثر در فساد دندان هستند، جلوگیری کند. به طور کلی، ورزش منظم می‌تواند به بهبود کلی سلامت عمومی بدن و در نتیجه به بهبود سلامت دهان و دندان‌ها کمک کند.


اطلاعات دندانپزشکی

بسیاری از موارد دیگر اعم از بررسی،چکاب و فالوآپ های دوره ای توسط دندانپزشک، میتواند سلامت دندان شما را تضمین نماید ما در دندانپزشکی دکتر علی هاشمی سجادی کلیه خدمات درمانی اعم از ایمپلنت – ترمیم و پر کردن دندان – سفیدی و بلیچینگ دندان – اندو و درمان ریشه( عصب کشی) – دندانپزشکی اطفال – جراحی دندان -پروتز های ثابت و متحرک و … انجام میدهیم .


اگر به دنبال بهترین مرکز دندانپزشکی در غرب تهران میگردید تا بتوانید دندانی سالم و درمانی بدون درد را تجربه کنید دندانپزشکی دکترعلی هاشمی سجادی واقع در جنت آباد تهران به شما کمک میکند تا ضمن کاهش ترس از دندانپزشکی، بتوانید بهترین ایده ها را که مناسب دندان شماست با کمترین هزینه و زمان انجام دهید .

برای دریافت وقت ویزیت و مشاوره با دندانپزشک میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید .

تلفن مطب:(44826557-44828722)021

تلفن همراه :09125490311

تلفن اورژانس :09394826557

 

“سلامت دندان شما اولویت ماست”