مرداد

رابطه ی درد دندان و شب ها

همه چیز درباره درد دندان در شب ها

در سکوت شب درد به سراغ ما می آید و احتمالا تا به حال همه ما تجربه کرده ایم که در هنگام بیماری یا آسیب دیدگی، شرایط جسمی مان در طول شب بدتر شده و ممکن است کل روز درد را داشته باشیم اما همین درد در زمان خواب غیر قابل تحمل می شود مطالعات متعددی نشان داده است که ساعت ۴ صبح از نظر احساس درد، بدترین ساعت شبانه روز محسوب می شود.

چرا درد دندان شب ها بیشتر به سراغ ما میاد؟

این موضوع برای سایر دردها از جمله دندان درد یا گوش درد یا زانو درد طی ساعات شب، شدت بیشتری پیدا می کند.درد دندان در شب ها ممکن است چند عامل مربوط باشد. زمانی که ما در شب میخوابیم ، خون گردش کمتری دارد و این موضوع باعث می شود که تسکین درد کمتر شود؛ بنابراین، درد هایی که در روز مخفی می مانند، شب ها وقتی که فرد در حال استراحت است بیشتر واضح می شوند.

علاوه بر این، فشار ناشی از خوابیدن بر دندان ها و فضای میان دندان ها هم می تواند باعث افزایش درد دندان در شب ها شود.

دندان درد

چرا دندان درد میگیرد؟

دندان درد ممکن است به دلیل فشار یا التهاب عصب دندان، شکستگی یا ترک دندان، عفونت لثه و… باشد. که با یک عکس OPG یا تک دندان میتوان علت این درد را تا حدود زیادی تشخیص داد . پس این فرایند نیاز به دندانپزشک ماهر دارد که بتواند این درد را تسکین بخشد.

چرا دندان درد میگیرد؟

درد توسط چه مکانیزمی به مغز مخابره میشود؟

درد به وسیله نوروپاتیک ها (عصب های حسی) به مغز مخابره می‌شود. وقتی که بافت‌های بدن آسیب می‌بینند (مانند دندان)، نوروپاتیک‌ها در آن ناحیه به تحریک پاسخ می‌دهند. این تحریک، از طریق عصب‌های حسی به مغز ارسال می‌شود و در نهایت به عنوان پالسی برای درمان، به شکل درد درک می‌شود. این پیام‌ها از طریق عصب‌های حسی به دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) منتقل می‌شوند و مغز این اطلاعات را به عنوان درد تشخیص می‌دهد.

درد توسط چه مکانیزمی به مغز مخابره میشود؟

عصب های دندان در کجا قرار میگیرند ؟

عصب‌های دندان در داخل ریشه‌های دندانها قرار دارند. هر دندان شامل یک یا چند ریشه و هرریشه شامل بافت های عصبی و عروق خونی می‌باشد. این عصب ها از ریشه دندان عبورمی‌کنند و به مغز سیگنال می‌فرستند. وقتی عصب دندان تحریک می‌شود، سیگنال های درد به مغز منتقل می‌شوند و در نتیجه درد حس می‌شود.

عصب های دندان در کجا قرار میگیرند ؟

تاثیر درد دندان در زندگی فردی؟

درد می‌تواند تأثیر بسیاربدی بر زندگی فردی داشته باشد. این تأثیرات می‌توانند به شکل‌های مختلفی ظاهر شوند که میتواند باعث محدود شدن در انجام فعالیت‌های روزمره شود وهمین امر سبب میشود که کیفیت زندگی فردی کاهش یابد.وقتی کیفیت زندگی کاهش پیدا میکند میتواند روی روحیه و احساسات فردی نیز اثر بگذارد که خود را با عصبانیت،افسردگی،پرخاشگری و استرس نمایان میسازد از طرفی این درد و استرس باعث اختلال درخواب فرد نیزمیشود که خود منجر به خستگی مفرط و ناتوانی در عملکردهای ذهنی شود.

وقتی درد داریم نمیتوانیم با همان درد وارد محیط های اجتماعی مثل مدرسه محیط کار سالن اجتماعات همایش ها و … شویم پس عملا درد میتواند در روابط  اجتماعی ما نیز اثر بگذارد.اگر این درد مزمن و همیشگی باشد مثل دیسک کمر آرتروز گردن کار و فعالیت روزمره فرد را نیز متاثر میکند و کاهش عملکرد را برای فرد ایجاد میکند

تاثیر درد دندان در زندگی فردی؟

داروهایی که جلوی درد دندان را میگیرد ؟

برای کنترل درد دندان، می‌توان از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کرد. این داروها ممکن است در کاهش التهاب و درد مؤثر باشند. همچنین می‌توان از داروهای ضد درد موضعی مثل ژل یا کرم‌های حاوی لیدوکائین یا بنزوکائین استفاده کرد.

هرگونه مصرف داروها قبل از آنکه با یک پزشک یا دندانپزشک مشورت شود ممنوع است و همچنین توجه داشته باشید که مصرف داروها تنها یک راهکار موقت است و برای درمان باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

داروهایی که جلوی درد دندان را میگیرد ؟

چطور درد دندان را در خانه تسکین دهیم؟

برای کاهش درد دندان در خانه می‌توانید از روش‌های سنتی و طبیعی استفاده کنید اما درد همانطور که بالاتر گفته شد مخابره ای از مشکلی در دهان شما است اگر به این اطلاعی که بدن بصورت پیش فرض به شما ارائه میکند پاسخی از جنس درمان دهید خب قاعدتا درد تسکین پیدا میکند و رفع میشود اما اگر صرفا درد را ساکت کنید مشکل حل نشده باقی می ماند و بازهم باید با مواد غذایی یا داروهای شیمیایی درد را تسکین دهید.

اما قرار دادن یک بسته یخ یا یک دستمال سرد روی ناحیه دردناک می‌تواند به کاهش التهاب و درد دندان شما کمک کند.شما میتوانید با استراحت و اجتناب از فعالیت‌هایی که می‌توانند فشار یا استرس را بر روی دندانها افزایش دهند، به بهبود درد کمک کنید.استفاده از دهانشویه با آب نمک یا غرغره کردن دهان با آب نمک گرم می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.

مواد غذایی تسکین دهنده درد دندان

مصرف مواد غذایی تسکین دهنده مثل چای ، آب نمک ، زیره،موز آلوئه ورا و عسل ممکن است به کاهش درد دندان کمک کند. مثلا مصرف چای داغ ممکن است به کاهش التهاب دندان کمک کند و درد را تسکین دهد یا مصرف زیره بعنوان ماده ای که دارای خواص ضد التهابی است می‌تواند به کاهش درد دندان کمک کند. می‌توانید زیره را با یک ذرت آرد و روغن سرخ کنید و بر روی دندان دردناک بگذارید.

زنجبیل نیز دارای خواص ضد التهابی است و مصرف آن ممکن است به کاهش درد دندان کمک کند. می‌توانید زنجبیل خام را ریز کرده و با یک قطره روغن میخک یا نمک ترکیب نمایید و بر روی دندان دردناک خود بگذارید.همچنین، مصرف موادی مانند موز، آلوئه ورا، سیر و عسل نیز ادعا شده است که ممکن است به کاهش درد دندان کمک کنند. با این حال، همیشه مشورت با یک دندانپزشک این اطمینان را به شما خواهد داد که اصولی و علمی مشکل خود را حل خواهید کرد.

چطور درد دندان را در خانه تسکین دهیم؟

وقتی دندانم درد میکند چه موقع باید به دندانپزشک مراجعه کنم ؟

وقتی درد به مدت طولانی ادامه دارد یعنی مشکلی جدی در حال احاطه شماست پس اگر درد بیش از یک یا دو روز ادامه داشته باشد، بهتر است خیلی سریع به دندانپزشک مراجعه کنید

وقتیکه شدت درد بالا است یا به گونه‌ای است که تحمل ناشی از آن برای شما سخت و مشکل است، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید و این پالسی است برای شما که بخشی از فک یا دندان شما درگیر است.

وجود تورم یا خونریزی نشانه ای است از عفونت یا مشکل حاد دندانی که نیازمند بررسی توسط دندانپزشک است و به خودی خود رفع نمیگردد.

وقتیکه دندان شما به گرما یا سرما حساسیت نشان میدهد مخابره ای ای عفونت یا تخریب ریشه ها بواسطه پوسیدگی دندان است پس بلافاصله باید خود را به دندانپزشک برسانید تا معاینات لازم برای شما انجام شود .

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

همیشه وقتی دندان درد میگیرد دکتر آن را میکشد؟

خیر، وقتی دندان درد می‌گیرد، دکتر دندانپزشک ممکن است درمان‌های مختلفی را توصیه کند که بسته به علت و شدت درد متفاوت است. برخی از روش‌های درمانی برای درد دندان شامل:

ترمیم پوسیدگی ها : اگر درد دندان به دلیل پوسیدگی یا شکستن دندان باشد، دندانپزشک ممکن است آسیب را برطرف کند، مثلاً با انجام عمل پر کردن یا عصب کشی(روت کانال).

درمان التهاب: اگر درد به دلیل التهاب لثه یا ریشه دندان باشد، دندانپزشک ممکن است درمان‌هایی مانند ترمیم آمالگام، عصب کشی(درمان ریشه) انجام دهد یا داروهای ضد التهابی تجویز کند.

همیشه وقتی دندان درد میگیرد دکتر آن را میکشد؟

بسیاری از موارد اعم از بررسی،چکاب و فالوآپ های دوره ای توسط دندانپزشک وجود دارد که میتواند سلامت دندان شما را تضمین نماید ما در دندانپزشکی دکتر علی هاشمی سجادی کلیه خدمات درمانی اعم از ایمپلنت – ترمیم و پر کردن دندان – سفیدی و بلیچینگ دندان – اندو و درمان ریشه( عصب کشی) – دندانپزشکی اطفال – جراحی دندان -پروتز های ثابت و متحرک و … انجام میدهیم حتما پیش از بارداری و حین بارداری با مشاورین ما در ارتباط باشید.