دیابت و ایمپلنت دندان
۲۳
اسفند

کاشت دندان و دیابت

آیا افراد دیابتی می توانند ایمپلنت دندانی انجام دهند ؟

 

 

ایمپلنت دندان کاشت دندان دیابت بیماری قند
ایمپلنت دندان کاشت دندان دیابت بیماری قند

علم دندانپزشکی برای افرادی که دندان خود را از دست داده اند،پیشنهاد میکند جهت جلوگیری از تحلیل لثه و مشکلات در تغذیه و تکلم، از انواع پروتز های دندانی استفاده کنند. پروتز های دندانی شامل پروتز ثابت مثل ایمپلنت یا پروتز های متحرک همانند دست دندان و … هستند که میتوانند جایگزین دندان اصلی بیماران باشند . اما افرادی هستند که کاندید دریافت ایمپلنت دندانی نیستند یا تحت شرایط خاصی میبایست این درمان را پیش بگیرند . در واقع افراد دیابتی جزو کسانی هستند که ایمپلنت دندان برای آنها خیلی مناسب نیست و باید توسط دندانپزشک درمان جایگزین برای آنها تعریف شود .


دیابت و مشکلات استخوانی

 

پوکی استخوان در ایمپلنت دندانی
پوکی استخوان در ایمپلنت دندانی

بسیاری از افرادی که دارای دیابت هستند مسائل و مشکلاتی مبنی بر جایگزینی دندان را حس میکنند و همواره سوالاتی برای آنها مطرح میشود که آیا من که دیابتی هستم و بیماری قند دارم میتوانم کاشت دندان و ایمپلنت انجام دهم یا خیر ؟ در پاسخ به این سوال به مطالعه ای که در دانشگاه های معتبر جهان انجام شده است، استناد میکنیم تا بتوانیم اطلاعات کافی و جامع به بیماران دیابتی بابت ایمپلنت دندان ارائه نماییم.

ایمپلنت و بافت استخوان پوکی استخوان و کاشت دندان
ایمپلنت و بافت استخوان پوکی استخوان و کاشت دندان

 

طی مطالعه ای که روی بیماران دیابتی انجام شد استخوان ها و بافت سلولی استخوانی در افراد دیابتی ضعیف تر از بیمارانی است که دچار بیماری قند نیستند .این مطالعه بطور واضح و متقن اعلام میکند که فاصله معناداری از باب ضعف بافت استخوانی بین فک بالا و پایین بیماران دیابتی جهت ایمپلنت دندانی وجود دارد .حتی نوع دیابت نوع یک و نوع 2 نیز در این مطالعه تفاوت هایی با هم دارند اما در اینکه شانس آنها در دریافت ایمپلنت کم یا زیاد است بحث هایی وجود دارد.

 

بیماری متابولیک بیماری قند و ایمپلنت دندان بیماری قند و کاشت دندان
بیماری متابولیک بیماری قند و ایمپلنت دندان بیماری قند و کاشت دندان

 

دیابت در واقع نوعی بیماری متابولیک است که بخاطر سطوح بالای گلوکز در خون بوجود می آید که ناشی از نقص در ترشح انسولین توسط لوزالمعده است (یعنی لوزالمعده انسولین کافی برای سوزاندن و از بین بردن قند موجود در خون تولید نمی کند) شایع ترین نوع دیابت، نوع 2 یا نوع B هست که 90 تا 95 درصد از مبتلایان به دیابت را تشکیل می دهدو بیش از 500 میلیون نفر در دنیا درگیر این بیماری هستند پس وجود چنین مقالاتی در زمینه ایمپلنت دندان، نشان دهنده اهمیت موضوع است .

 

مشکلات دیابت و ایمپلنت ریسک ایمپلنت دندانی جراحی و کاشت دندان
مشکلات دیابت و ایمپلنت ریسک ایمپلنت دندانی جراحی و کاشت دندان

 

بیماری قند عموما توسط انسولین،قرص و داروهای دیابت مدیریت و کنترل میشود اما مسئله مهم در این بیماری این است که دیابت میتواند منجر به نارسایی کلیه، آسیب و یا اختلال در عملکرد بسیاری از بافت ها و اندام های بدن انسان شود و قطعا عوارض بالینی قابل توجهی در پی دارد .این عوارض، ریسک درمان ایمپلنت و جراحی کاشت دندان را بالا میبرد .


آیا بقای ایمپلنت به بافت استخوان بستگی دارد ؟

تأثیر منفی بیماری دیابت بر متابولیسم استخوان، بقای طولانی مدت ایمپلنت های دندانی را مورد تهدید قرارخواهد داد. نتایج آزمایش هایی پیرامون این مطلب نشان داد که دیابت شیرین در مقایسه با بیماران غیر دیابتی بر میزان شکست ایمپلنت تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، ایمپلنت‌هایی که در دهان بیماران دیابتی قرار می‌گیرد، در مقایسه با ایمپلنت‌هایی که در دهان بیماران غیر دیابتی کاشت میشود، 77.7 درصد خطر شکست بیشتری دارند. و این 77درصد آمار بسیار بالایی است .

 

متابولیسم استخوان و ایمپلنت پوکی استخوان و ایمپلنت دندان
متابولیسم استخوان و ایمپلنت پوکی استخوان و ایمپلنت دندان

اما هنوز هم بین بیماران دیابتی نوع 1 و نوع 2 سیستم درمان جهانی درحال بررسی است، چون نوع ترشح انسولین یا جذب انسولین در این دونوع دیابت باهم متفاوت است و این امر میتواند در شکست یا پیروزی ایمپلنت دندان تاثیر داشته باشد .اما چیزی که در این مطالعه بیشتر نمایان بود تراکم معدنی استخوان دلیل اصلی افزایش خطر شکست ایمپلنت دندانی بود و این امر به دلیل افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار است که بافت و تراکم استخوان را کاشه میدهد. یک مطالعه بالینی دیگر نیز بررسی کرد که بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تراکم استخوان کل بدن آنها در مقایسه با سن، جنس و شاخص توده بدنی افراد غیر دیابتی یا حتی دیابت نوع 2 ، کمتر بوده است.

دیابت نوع 1 و ایمپپلنت دندان دیابت نوع دو و ایمپلنت دندان
دیابت نوع 1 و ایمپپلنت دندان دیابت نوع دو و ایمپلنت دندان

از کجا بفهمم ایمپلنت دندانی من جوش خورده است ؟

در ایمپلنت های دندان مسئله مهم آستئواینتگریشن و ترکیب شدن ایمپلنت کاشته شده با استخوان فک و لثه است که سختی های این درمان را دوچندان میکند . بیمارانی که بیماری دیابت ندارند نیز نگران این هستند که آیا ایمپلنت دندانی من با لثه و استخوان فک ترکیب شده است یا خیر؟ آیا ایمپلنت من جوش خورده است ؟ ازین رو آزمایشات و عکس های درمانی میتواند راهگشا باشد . در واقع از طریق بررسی های دکتر علی هاشمی دندانپزشک میتوان به این نتیجه رسید که در پروسه ایمپلنت دندانی شما،ایمپلنت به خوبی آستئواینتگراسیون درستی انجام شده است یا خیر !

جوش خوردن ایمپلنت دندان ترکیب بافت استخوان با ایمپلنت دندان
جوش خوردن ایمپلنت دندان ترکیب بافت استخوان با ایمپلنت دندان

در بیماران دیابتی مواردی مثل تأخیر در بهبود زخم ، عوارض میکروو اسکولار ، اختلال در پاسخ به عفونت ، متابولیسم استخوان و استحکام استخوان نگرانی را برای فرد و مراکز درمانی بالا خواهد برد و هر چه بیماری دیابتیک فرد طولانی تر باشد این مسائل ریشه ای تر و قدرتمندتر خواهند بود .

 


چه زمانی میتوانم ایمپلنت کنم ؟

یکی دیگر از اثرات مخرب بیماری دیابت که توضیح داده شد ، تاخیر در بهبود زخم و استخوان است. قرار دادن ایمپلنت دندانی خود نوعی جراحی تهاجمی محسوب میشود( مگر از روش های نوین کم تهاجمی و میکروسکوپی استفاده شود ) و این مطلب یعنی بهبودی در اطراف ایمپلنت نصب شده با تشکیل لخته خون در محیط جراحی با تکثیر و مهاجرت سلول های بنیادی از مغز استخوان اطراف ناحیه جراحی آغاز می شود که به این مطلب آستئواینترگراسیون ایمپلنت گفته میشود.

آسئواینتگراسیون ایمپلنت دندانی آستئواینتگریشن دندان ایمپلنت دندانی
آسئواینتگراسیون ایمپلنت دندانی آستئواینتگریشن دندان ایمپلنت دندانی

ایمپلنت دندانی تحت شرایط مساعد و پایدار، با بافت استخوان‌ها ترکیب میشود و پس از مدتی، بازسازی استخوان شروع می‌شود حال آنکه هر چیزی که بتواند این فرآیند را مختل کند ممکن است یکپارچگی استخوانی ایمپلنت دندانی را به خطر بیندازد. در بیماران دیابتی، متابولیسم سلول های استخوانی مختل میشود و تغییرات بعدی و فشردگی استخوان باعث نگرانی هایی مبنی بر شکست این درمان خواهد شد .ازین رو پیشنهاد نمیشود که ایمپلنت دندان برای بیماران دیابتی نصب و ارائه شود.


عفونت و ایمپلنت دندانی

مسئله دیگری که در ایمپلنت و کاشت دندان اهمیت دارد مسئله عفونت و محیط باکتریایی جراحی است که میتواند ایمپلنت را با مخاطراتی همراه کند . در بیماری دیابت اختلال در عملکرد سلول های ایمنی بدن بالاست بنابراین، افراد دیابتی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند . سیستم ایمنی بدن برای مقابله با مراحل استقرار باکتری و عفونت بافت های اطراف ایمپلنت واجب و حیاتی است .همه این عوامل ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم فرآیند استئواینتگراسیون و نگهداری طولانی مدت ایمپلنت های دندانی در فک های بیماران دیابتی را مختل کنند.

عفونت ایمپلنت دندان عفونت لثه جراحی ایمپلنت و عفونت
عفونت ایمپلنت دندان عفونت لثه جراحی ایمپلنت و عفونت

ایمپلنت ناموفق

در واقع زمانیکه دکتر علی هاشمی دندانپزشک در رابطه با ایمپلنت دندانی صحبت میکند بحث بر سر این است که ایمپلنت موفق چه خصوصیاتی خواهد داشت و اگر ایمپلنت ناموفق قرار است برای بیمار انجام شود با علم به اینکه تمامی رفرنس های دندانپزشکی و مطالعات جهانی در دنیا نشان داده است که مواردی مثل دخانیات – نوشیدن مشروبات الکلی – بیماری های خاص مثل دیابت و پوکی استخوان میتواند درمان را با مخاطره روبرو کتد،اساسا چرا باید بیمار را درگیر هزینه و زمان و جراحی کرد؟!

ایمپلنت دندانی ناموفق کاشت ناموفق دندان
ایمپلنت دندانی ناموفق کاشت ناموفق دندان

 

جراحی به خودی خود دارای ریسک هایی است و حتی در بیمارانی که بیماری زمینه ای ندارند نیز میتوان مواردی که جراحی ایمپلنت ناموفق بوده است را نام برد. به همین دلیل ابتدا دکتر علی هاشمی دندانپزشک بررسی میکند که آیا ایمپلنت دندان و کاشت دندان برای فرد مناسب است یا خیر؟ سپس فرد را وارد شرایط جراحی و نصب ایمپلنت میکند .

 

ترکیب شدن ایمپلنت با استخوان فک کاشت دندان و ایمپلنت دندانی
ترکیب شدن ایمپلنت با استخوان فک کاشت دندان و ایمپلنت دندانی

جایگزین ایمپلنت دندان چیست ؟

برای بیمارانی که از باب هزینه یا شرایط خاص بیماری های زمینه ای، امکان دریافت ایمپلنت دندانی را ندارند درمان های جایگزین برای این افراد وجود دارد که میتوان آنرا بجای ایمپلنت دندانی استفاده نمود . مثلا حتی اگر بیمار دارای سابقه ایمپلنت ناموفق نیز باشد،میتوان برای او پروتز متحرک – پروتز ثابت نصب نمود . این نوع درمان جایگزین، هم دارای ریسک های کمتری است و هم نیاز به مراقبت کمتری نسبت به ایمپلنت دندانی خواهد داشت.

جایگزین ایمپلنت دندانی جایگزین کاشت دندان پروتز ثابت پروتز متحرک
جایگزین ایمپلنت دندانی جایگزین کاشت دندان پروتز ثابت پروتز متحرک

اطلاعات دندانپزشکی

بسیاری از موارد دیگر اعم از بررسی،چکاب و فالوآپ های دوره ای توسط دکتر علی هاشمی دندانپزشک، مصرف نکردن همزمان مواد غذایی داغ و بسیار سرد،استفاده از دهانشویه های رقیق شده و متعادل میتواند سلامت دندان شما را تضمین نماید ما در دندانپزشکی دکتر علی هاشمی سجادی کلیه خدمات درمانی اعم از ایمپلنت – ترمیم و پر کردن دندان – سفیدی و بلیچینگ دندان – اندو و درمان ریشه( عصب کشی) – دندانپزشکی اطفال – جراحی دندان -پروتز های ثابت و متحرک و … انجام میدهیم .


اگر به دنبال بهترین مرکز دندانپزشکی در غرب تهران میگردید تا بتوانید دندانی سالم و درمانی بدون درد را تجربه کنید دندانپزشکی دکترعلی هاشمی سجادی واقع در جنت آباد تهران به شما کمک میکند تا ضمن کاهش ترس از دندانپزشکی، بتوانید بهترین ایده ها را که مناسب دندان شماست با کمترین هزینه و زمان انجام دهید .

برای دریافت وقت ویزیت و مشاوره با دکتر هاشمی دندانپزشک میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید .

تلفن مطب:(44826557-44828722)021

تلفن همراه :09125490311

تلفن اورژانس :09394826557

 

“سلامت دندان شما اولویت ماست”