ترس در دندانپزشکی
اسفند

از عصب کشی میترسم

چرا از درمان ریشه و عصب کشی می ترسیم ؟

ترس محرکی است که به سبب ایجاد یا پیش بینی خطر بصورت هیجان بروز میکند . این ترس یا بصورت مخفی شدن یا بصورت حمله و تهاجم یا بصورت فریز شدن و یخ زدگی و بُهت خود را نمایان میکند .پس در واقع تهدید خارجی در وقوع و بوجود آمدن ترس تاثیر زیادی خواهد داشت .ترس معمولا با درد همراه است و این درد حتی میتواند جسمی نباشد یعنی جایی از بدن ضربه نمیخورد اما درد میگیرد به این پدیده مشکلات روان تنی گفته میشود.

ترس از دندانپزشکی

ترس موضوعی است روانی و شخصیتی که در انواع و اقسام موقعیت های زندگی آنرا تجربه خواهیم کرد . از زمانیکه فرد به دنیا می آید این ترس و اضطراب همواره در وجود او حضور خواهد داشت. زمان مدرسه، زمان امتحانات، زمان ورود به سربازی، ازدواج و تقریبا در تمام مراحل زندگی این ترس با انسان عجین است اما در بسیاری از مواقع خیلی قدرتمند و نمایان است و در بسیاری از مواقع هم زور چندانی ندارد .

اینکه ما چرا میترسیم و چطور این ترس را کنترل میکنیم به سبک زندگی،خانواده،تغذیه، خوابی کافی، شرایط جسمانی و خیلی از مسائل بستگی خواهد داشت . در طول تاریخ ترس که در وجود انسان ها توسط خداوند نهادینه شده است، باعث شده تا از خطرات احتمالی مثل حیوانات وحشی یا پدیده های جوی و … انسان محافظت شود .

ترس و محافظت از انسان در طول تاریخ

فرض بگیریم اگر در زمان کودکی موقعی که به کتری داغ روی گاز دست میزدیم و میسوختیم این تجربه اگر در ذهن فرد بعنوان ترس از گرمای بیش از حد،نهادینه نمیشد، مجدد به این کتری دست میزدیم و چند بار میبایست سوختگی را تجربه میکردیم !!! ترس به خودی خود موضوع مهم و حیاتی است اما ترسی که به واسطه تجربیات سخت و ناگوار در ذهن افراد شناخته میشود باعث حاد شدن این ترس در زندگی روزمره فرد خواهد شد .

مثلا وقتی فرد میخوابد احتمالا از چیزی در تاریکی میترسد یا وقتی همان شخص غذا میخورد از اینکه سنگی داخل غذا احیانا وجود داشته باشد میترسد و اگر آبی مینوشد میترسد که این آب سالم نباشد و موضوعات دیگر …

ترس و اضطراب در دندانپزشکی

آمپول بی حسی درد دارد ؟!

در این مطلب درباره ترسی که بیش از حد شده میخواهیم صحبت کنیم . ترس از خدمات دندانپزشکی و عموما ترس از عصب کشی (روت کانال تراپی) و درمان ریشه در بسیاری از انسان ها چه در ایران چه در خارج از کشور وجود دارد . اولین ترسی که غالبا با آن افراد مشکل دارند ترس از آمپول دندانپزشکی جهت بی حسی دندان است . آمپول بی حسی با توجه تزریقی که در بافت عصبی دهان تزریق میشود بسیار دردناک است اما مسئله مهم تر از این درد این است که درمان ریشه نیز با توجه به اینکه مستقیما روی عصب ها و کانال های ریشه، درمان انجام میشود بسیار فرایند دردناکی برای بیمار خواهد بود ازین رو ناگزیر هستیم که در دندانپزشکی چنین حسی را تجربه کنیم.

آمپول بی حسی و ترس در دندانپزشکی

اما خود آمپول بی حسی و نحوه تزریق آمپول بی حسی نیز میتواند در دردی که بیمار تجربه میکند تاثیر داشته باشد اینکه در یک مطب دندانپزشکی شما حین تزریق آمپول بی حسی درد داشتید و در مطب دیگر این حس را تجربه نکردید میتواند حاوی این مطلب باشد که نوع و تکنیک تزریق در دو مطب متفاوت بوده است .

چرا از درمان ریشه میترسم ؟

اما افرادی هستند که این درد و ترس از آمپول بی حسی برایشان حل شده است و فقط نگران عصب کشی دندان هستند و به این دلیل که از عصب کشی دندان میترسند به دندانپزشکی و متخصص درمان ریشه مراجعه نمیکنند . چرایی این مطلب را در زیر با هم بررسی میکنیم.

چرا از عصب کشی دندان می ترسیم

مراحل عصب کشی دندان (مراحل روت کانال دندان )

عصب کشی شامل چند مرحله است؟

1. ابتدا و در مرحله اول عصب کشی عکس رادیوگرافی از دندان بیمار گرفته میشود تا مشکل ریشه پوسیده و ریشه عفونت کرده را به همراه ابعاد مشکل بررسی میکنیم
  2. سپس تاج دندان برای دسترسی به کانال های ریشه دندان برداشته میشود آناتومی دندان ها متفاوت است یک دندان دارای دوکانال ریشه ای است یک دندان دارای سه کانال ریشه است که به آن درمان ریشه سه کاناله میگویند.
  3. بعد از این مرحله توسط مایع ضدعفونی کننده شبیه به وایتکس و دستگاهی که سوزن چرخشی روی آن است داخل کانال را به خوبی تمیز میکنند.
  4. پس از اینکه دندانپزشک یا اندودنتیست (متخصص درمان ریشه) متوجه شد که کانال کاملا تمیز و عاری از عفونت شده است داخل کانال را جهت اینکه دندان با قوت و قدرت قبلی پابرجا بماند،توسط گوتاپرکا کانال ریشه را پر میکنند.گوتاپرکا که ماده خمیری شکل با اندازه های متفاوت است توسط هیتر که گرما دارد پک و له میشود سپس پانسمان موقت و یک روکش روی این بخش از دندان جهت جلوگیری از ورود مواد غذایی و عفونت مجدد قرار داده میشود تا تاج دندان فرد توسط لابراتوار ساخته شود این پانسمان و روکش موقت روی دندان باقی می ماند.

اگر ترس نبود چه اتفاقی میفتاد ؟

با توجه به این فرایند دندان زنده که دارای عصب های سالم است (که اتفاقا توسط همین اعصاب فرد متوجه خرابی، پوسیدگی و عفونت در دندان خود شده است ) هر ضربه یا حرکتی میتواند پالس های درد را به مغز بیمار ارسال کند. حین درمان فرد تحت تاثیر داروی بی حسی است و چیزی حس نمیکند اما پس از درمان ریشه دندان بیمار وقتی بی حسی دندانش از بین رفت، کم کم درد را حس خواهد کرد که این تجربه درد باعث میشود فرد در ذهن خود از این درمان دندانپزشکی بترسد و این ترس و قوه فکری-روانی جلوگیری میکند از اینکه فرد به دندانپزشکی برای درمان ریشه خود مراجعه کند .

ترس و درد در دندانپزشکی

اما تصور کنید که این درد وجود نداشت. از کجا متوجه میشدیم که دندان ما عفونت کرده است یا پوسیدگی به حدی رسیده که احتمال دارد دندان اصلی خود را از دست بدهیم ؟ یا بعد از درمان ریشه دندان اگر به هر علتی این درمان موفقیت آمیز نبود چطور متوجه میشدیم که تحت آسیب هستیم ؟ درد بوجود آمده در انسان آلارم و زنگی است که به ما هشدار میدهد که اتفاقی در حال وقوع است پس با ترس و مراجعه نکردن به دندانپزشکی نمیتوان این درد را کنترل و برطرف نمود .

راه های جلوگیری و کاهش ترس از دندانپزشکی

راهکارهایی که میتواند تا حدودی ترس و اضطراب فرد را در دندانپزشکی به حداقل برساند این است که ابتدا به دندانپزشک خود این ترس و اضطراب را اطلاع دهید شاید در مطب دندانپزشکی امکاناتی جهت بیهوشی فرد نیز وجود داشته باشد که این بی هوشی نوعی خواب در دندانپزشکی است که فرد هیچ تجربه ناخوشایندی را حس نمیکند.

ترس و درد در دندانپزشکی

خواب کافی و آب زیاد میتواند در کم کردن استرس و اضطراب موثر باشد مدیتیشن ورزش و یوگا میتواند این ترس و اضطراب شما را به حداقل برساند چون از لحاظ روانی و ذهنی شما به مرحله ای خواهید رسید که از لحاظ توانایی بدنی میتوانید با ترس های خود مقابله نمایید.

مدیتیشن و جلوگیری از اضطراب

مواد غذایی شیرین و قندی به واسطه اینکه قند خون به یکباره رشد و سپس افت میکند در خلق و خوی افراد خصوصا کودکان تاثیرگذار است . همچنین مواد غذایی پر کافئین نیز با بالابردن متابولیسم بدن و افزایش گردش خون (افزایش فشار خون) میتواند سبب تپش قلب و اضطراب شود. تا میتوانید در هفته منتهی به وقت ملاقات خود و انجام عصب کشی دندان لطفا مواد غذایی شیرین و کافئینی مثل قهوه را محدود کنید.

کافئین و شکر و ایجاد اضطراب در دندانپزشکی

مسائل درون خانوادگی، تنش های بین زوجین، مسائل پدر و مادر ها با فرزندان و … همگی در ترس و اضطراب آنها تاثیرگذار است ازین رو میتوان با فراهم کردن بستر های مناسب آرامش گونه در خانواده این نگرانی را برای فرد به حداقل رساند

استفاده از داروهای مسکن غیر استروئیدی یا استفاده از ژل های بی حسی مثل لیدوکائین میتواند درد فرد را مدیریت و کنترل کند اما حتما میبایست این بخش را با دندانپزشکی خود در میان بگذارید شاید تداخل دارویی برایتان بوجود بیاید که مطلب ناگواری است .

بسیاری از موارد دیگر اعم از بررسی،چکاب و فالوآپ های دوره ای توسط دندانپزشک، مصرف نکردن همزمان مواد غذایی داغ و بسیار سرد،استفاده از دهانشویه های رقیق شده و متعادل میتواند سلامت دندان شما را تضمین نماید ما در دندانپزشکی دکتر علی هاشمی سجادی کلیه خدمات درمانی اعم از ایمپلنت – ترمیم و پر کردن دندان – سفیدی و بلیچینگ دندان – اندو و درمان ریشه( عصب کشی) – دندانپزشکی اطفال – جراحی دندان -پروتز های ثابت و متحرک و … انجام میدهیم .