روزه و دندانپزشکی
۰۹
اسفند

حکم عصب کشی دندان در ماه رمضان

آیا اعمال دندانپزشکی روزه‌ را باطل می‌کند؟

 

 

ماه رمضان و درمان دندانپزشکی
ماه رمضان و درمان دندانپزشکی

با فرا رسیدن ماه مهمانی الهی (ماه رمضان ) افراد روزه‌دار در ماه رمضان با این تفکر که انجام کارهای مربوط به دندان‌پزشکی روزه را باطل می‌کند پیگیر دوره درمان دندانپزشکی خود نمی‌شوند،روزه داران بسیار نگرانند که مبادا به دلیل حضور در دندانپزشکی و خدمات درمانی روزه آنها باطل و نیاز به قضای روزه یا کفاره داشته باشند اما دین مبین اسلام از باب دستورات بهداشتی و همچنین دینی بسیار غنی است و این نگرانی مسلمین را مراجع گرانقدر برطرف نموده اند .


چطور روزه باطل میشود ؟

در ابتدا می بایست بررسی شود که چه نوع درمان دندانپزشکی برای افراد انجام میپذیرد سپس بررسی میشود که آیا این درمان در برهه کنونی و در این یکماه ضرورتی دارد یا خیر ؟

مثلا درمان های زیبایی، بلیچینگ و جرمگیری دندان را میتوان بنا بر احتیاط واجب کمی به تعویق انداخت اما درمان های جراحی دندانپزشکی ،عفونت های لثه ،دندان عقل و ایمپلنت دندانی و … جزو خدمات دندانپزشکی ای هستند که واجب و ضروری اند و تعجیل در درمان میتواند در سلامت فرد تاثیر مثبت و بسزایی بگذارد .

 

ماه رمضان و درمان دندانپزشکی
ماه رمضان و درمان دندانپزشکی

 

بطور کلی باید مطالعه کرد که چطور موارد آشامیدنی یا خوراکی روزه را باطل میکند و باید بدانیم که به صرف ورود غذا یا موارد دیگر به دهان، روزه باطل نمیشود . در درمان های دندانپزشکی با توجه به اینکه مواد غذایی وارد دهان نمیشود و درمان دندانپزشکی توسط وسایل دندانپزشکی [که قطعا خوراکی نیستند] وارد دهان میشود، روزه باطل نمیگردد .

 

ماه رمضان و درمان دندانپزشکی
ماه رمضان و درمان دندانپزشکی

 

حضرت آیت الله خامنه ای هم میفرمایند اگر چیزی وارد حلق بیمار نشود دندانپزشکی اشکالی نخواهد داشت ازین رو لاستیکی در دندانپزشکی کاربرد دارد بنام ” رابردم دندانپزشکی ” که این لاستیک اجازه ورود مواد دندانپزشکی یا تجهیزات مختلف به داخل حلق بیمار را نخواهد داد ازین رو اگر احساس میکنید که احتمال این وجود دارد که مواد دندانپزشکی وارد حلق شما خواهد شد و مرجع تقلید شما این منع را برایتان ایجاد کرده است از دندانپزشک خود بخواهید که از رابردم دندانپزشکی برای شما استفاده نماید .

 

رابردم دندانپزشکی و روزه
رابردم دندانپزشکی و روزه

آمپول بی حسی روزه را باطل میکند ؟

از طرفی بسیاری از مسلمانان به واسطه اینکه آمپول بی حسی دندانپزشکی به آنها تزریق میشود، بیم این را دارند که روزه آنها باطل شود اما طبق گفته آیت الله سیستانی مراجع عالی قدر جهان اسلام ، آمپول و سرم روزه را باطل نمی‌کند، هرچند آمپول تقویتی یا سرم قندی‌-نمکی باشد.

 

آمپول بی حسی دندان و روزه داری
آمپول بی حسی دندان و روزه داری

 

نکته ای که در آمپول های بی حسی دندانپزشکی وجود دارد این است که آمپول بی حسی داخل رگ تزریق نمیشود و به بافت عصبی تزریق میشود که خود این مطلب یعنی روزه افراد به واسطه داروی بی حسی باطل نخواهد شد و همچنین قورت دادن آب دهان مشکلی نخواهد داشت .


پانسمان و بخیه دندانپزشکی روزه را باطل  میکند ؟

 

اغلب افراد نگران خون یا خون آبه های دندانپزشکی پس از پانسمان و بخیه کردن هستند که باز هم این موارد با توجه به اینکه در اختیار افراد هست و میتوانند این خون آبه ها را از دهان خود خارج نمایند، روزه آنها باطل نمیشودحتی اگر بی اختیار هم این خون آبه ها را بخورند باز هم به دلیل مسئله 1554 کتاب فتوایی آیت الله سیستانی که میفرمایند اگر روزه‌دار سهواً چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه‌اش باطل نمی‏شود، مشکلی نخواهد بود.

پانسمان دندانپزشکی و بخیه در دوران روزه داری
پانسمان دندانپزشکی و بخیه در دوران روزه داری

 

در رابطه با پانسمان و بخیه در دندانپزشکی نیز دانستن این موارد ضروری است که اغلب پانسمان های دندانپزشکی غیر حل شونده و موقتی است و پس از یکی دو ساعت خود بیمار آنرا از روی محل درمان میتواند خارج نماید . در نخ بخیه نیز همینطور عموم نخ بخیه ها در دندانپزشکی بصورت جذبی نیستند و میبایست توسط دندانپزشک کشیده شوند یا خودبخود پاره میشوند و بیمار میتواند آنرا از دهان خود خارج نماید .

ترمیم و زیبایی دندانپزشکی در ماه رمضان
ترمیم و زیبایی دندانپزشکی در ماه رمضان

مسئله ای که آیت الله مکارم شیرازی به درستی اشاره نموده اند که اگر روزه دار مطمئن باشد که پانسمان دندان به مرور زمان حل شده و وارد حلقش می‌شود، روزه او باطل است،در بسیاری از موارد تقریبا اتفاق نمیفتد اما باید این مطلب را درباره درمان بخصوصی که برای شما در دندانپزشکی انجام میپذیرد با دندانپزشک خود مشورت نمایید.


جراحی دندان روزه را باطل میکند ؟کشیدن دندان در ماه رمضان جایز است؟

مسئله ای که مراجع تقلید به آن اجماع دارند این است که ضعف جسمانی پس از جراحی دندانپزشکی حین روزه داری، میتواند فرد را به عذاب و مشقت بیندازد که مراجع عموما میفرمایند بنا بر احتیاط واجب در زمانی که نیاز به دندانپزشکی و فوریت های بهداشت و درمان وجود دارد از روزه گرفتن خودداری کنند در صورتیکه اگر فکر میکنند توان جسمانی برای تحمل روزه داری را ندارند یا احساس کنند که آسیب جسمی خواهند دید که باید در این صورت بعد از ماه مبارک رمضان روزه های قضا را بجا بیاورند اما نیازی به کفاره نیست .

جراحی دندانپزشکی و روزه
جراحی دندانپزشکی و روزه

چنانچه در دندانپزشکی کاری انجام شود که سبب ضعف یا موجب آمدن خون از دهان می‌شود و همچنین کشیدن دندان برای روزه‌دار مکروه است، همچنان که طبق نظر اکثر مراجع هر عملی که سبب خونریزی و یا ضعف روزه‌دار شود، مکروه است اما این کراهت ضرورت درمان دندانپزشکی در ماه مبارک رمضان را نفی نمیکند …

رابردم دندانپزشکی و روزه
رابردم دندانپزشکی و روزه

آیت آلله مکارم شیرازی در رابطه با جراحی دندان میفرمایند که کشیدن دندان در زمان روزه داری مکروه است یعنی باطل نیست و اگر نیازی برای این درمان وجود دارد با احتیاط کامل میتوان این فرایند درمانی را پیش گرفت ؛


ترمیم دندانپزشکی روزه را باطل میکند؟

ترمیم دندانپزشکی جزو درمان هایی است که بصورت ثانویه انجام میپذیرد یعنی عموما ضرورت نخواهند داشت و میتوان به زمان دیگری موکول کرد اما اگر بحث دینی و فقهی درمیان باشد نظر مراجع عظام تقلید در زمینه دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی حجت و ختم کلام خواهد بود در رابطه با ترمیم و روت کانال (عصب کشی) ایشان نظری دارند که اگر روزه دار برای ترمیم دندان، پر کردن دندان، عصب کشی و … به مطب مراجعه نماید، و در حین انجام کار مواظب باشد که آب و سایر مواد از حلق افراد پایین نرود، روزه اش صحیح است.

ترمیم و زیبایی دندانپزشکی در ماه رمضان
ترمیم و زیبایی دندانپزشکی در ماه رمضان

مصرف دارو روزه را باطل میکند ؟

 

در یک سری از درمان های دندانپزشکی،دندانپزشک ممکن است دارویی را برای قبل یا بعد از درمان دندانپزشکی تجویز نماید اما این دارو ها عموما داروهای مسکن و ضد درد هستند که اگر درمان دندانپزشکی بعد از اذان مغرب باشد براحتی میتوانید دارو مسکن را بعد از درمان دندانپزشکی مصرف نمایید و برای درمان هایی مثل ایمپلنت، جراحی لثه و عصب کشی که معمولا قبل از مراجعه یک قرص مسکن برای مدیریت درد در دندانپزشکی تجویز میشود را میتوان استثناعا مصرف نکرد و به دندانپزشک اطلاع داد که با تزریق بی حسی با تکنیک های مختلف این نقیصه را بر طرف نماید.

 

دارو دندانپزشکی روزه
دارو دندانپزشکی روزه

 

روزه نیز زمان دارد و از اذان صبح شروع و تا اذان مغرب این آداب اسلامی انجام خواهد شد اگر فردی به هر علتی هنوز هم احساس ناخوشایندی مبنی بر درمان دندانپزشکی در ماه رمضان که با مواردی که بالاتر عرض شد، دارد میتواند بعد از غروب آفتاب به مطب دندانپزشکی مراجعه نماید که این نگرانی ها از وی برطرف شود .


مسواک و نخ دندان روزه را باطل میکند ؟

 

مسواک و نخ دندان عضو جدایی ناپذیر بهداشت دهان و دندان است که توسط پیامبر اسلام نیز توصیه شده است .مسواک و نخ دندان بوی بد دهان را درر ماه رمضان که به واسطه میل نکردن مواد غذایی ایجاد میشود از بین میبرد .

مسواک زدن و نخ دندان در روزه داری
مسواک زدن و نخ دندان در روزه داری

در رابطه با مسواک و نخ دندان نیز عموم مراجع عظام بر این باورند که میتوان حتی در زمانی که فرد روزه دارد مسواک زد و نخ دندان کشید اما باید توجه کنند که خمیر دندان به حلق فرو نرود و اگر با  نخ دندان باقی مانده غذا از بین دندان ها خارج میشود آن خرده غذا را نبلعند و حتما آنرا از دهان خارج کنند که در این صورت میتوان روزه داشت و کل این فرایند صحیح میباشد .

برخی از مردم برای شستشوی دهان از غرغره کردن آب و نمک یا دهانشویه استفاده کنند. در این موارد نیز، مشکلی برای ادامه روزه نیست و مسلمانان می‌توانند از این مواد برای سلامت بیشتر دهان و دندان‌ های خود استفاده کنند. البته توجه به این نکته ضروری است که طبق فتوای علما باید از فرو بردن مایعات و مواد خارجی پرهیز شود.


اطلاعات دندانپزشکی

بسیاری از موارد دیگر اعم از بررسی،چکاب و فالوآپ های دوره ای توسط دندانپزشک، مصرف نکردن همزمان مواد غذایی داغ و بسیار سرد،استفاده از دهانشویه های رقیق شده و متعادل میتواند سلامت دندان شما را تضمین نماید ما در دندانپزشکی دکتر علی هاشمی سجادی کلیه خدمات درمانی اعم از ایمپلنت – ترمیم و پر کردن دندان – سفیدی و بلیچینگ دندان – اندو و درمان ریشه( عصب کشی) – دندانپزشکی اطفال – جراحی دندان -پروتز های ثابت و متحرک و … انجام میدهیم .


اگر به دنبال بهترین مرکز دندانپزشکی در غرب تهران میگردید تا بتوانید دندانی سالم و درمانی بدون درد را تجربه کنید دندانپزشکی دکترعلی هاشمی سجادی واقع در جنت آباد تهران به شما کمک میکند تا ضمن کاهش ترس از دندانپزشکی، بتوانید بهترین ایده ها را که مناسب دندان شماست با کمترین هزینه و زمان انجام دهید .

برای دریافت وقت ویزیت و مشاوره با دندانپزشک میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید .

تلفن مطب:(44826557-44828722)021

تلفن همراه :09125490311

تلفن اورژانس :09394826557

 

“سلامت دندان شما اولویت ماست”