عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس
۰۷
اسفند

پرکردن دندان بعد از عصب کشی

چند روز بعد از عصب کشی دندان را پر کنیم؟


همانگونه که میدانید درمان ریشه یک روش درمانی برای نگه داشتن دندان اصلی فرد میباشد. در واقع بعد از پوسیدگی و عفونت شدید یک دندان نیاز به روت کانال تراپی خواهد داشت . دندانپزشک یا متخصص عصب کشی حفره ای روی تاج دندان ایجاد میکند سپس با ابزارهای مختلفی عفونت های قرار گرفته در اطراف ریشه دندان (پالپ) را جدا میکند و با محلول ضد عفونی کننده داخل کانال دندان را تمیز میکند .بعد از تمیز کردن ریشه دندان دندانپزشک میبایست داخل ریشه را پر و مهر و موم نماید تا مجدد بستری برای عفونت پدیدار نشود .

 

عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس
عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس

 

طبق سناریوهای مختلفی دندان توسط بهترین دندانپزشک عصب کشی تهران یا متخصص درمان ریشه پر میشود اما مهم این است که بدانیم پر کردن ریشه دندان می تواند به مدیریت درد و حساسیت کمک کند. مثلا پر کردن موقت ممکن است به دلیل دور نگه داشتن غذا و باکتری ها از دندان آسیب دیده، به کاهش درد دندان کمک کند.

اصطلاح عامیانه آب بندی پالپ در دندانپزشکی وجود دارد که این آب بندی باعث میشود پالپ ریشه که توسط باکتری ها احاطه هست و خود باعث عفونت میشود، محافظت شود و ریشه دندان را حفظ می کند. تا زمانی که پرکردگی دندان در جای خود قرار دارد، دندان ممکن است به کار خود ادامه دهد تا زمانی که به اندازه کافی قوی باشد میتواند به خودی خود استرس و درد را تحمل کند.

عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس
عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس

در صورتی که دندان پس از اولین درمان و قبل از انجام عمل دندانپزشکی بعدی نیاز به ترمیم کامل داشته باشد، پر کردن کانال ریشه نیز توصیه می شود. زمانی که مشکلات دندانی به بیش از یک نوبت برای درمان نیاز داشته باشد، دندانپزشکان از پر کردن موقت استفاده می کنند. بعد از جراحی دندان نباید کانال را بدون پوشش رها کرد و حتما نیاز به پرکردن وجود دارد اما معمولا بعد از 1هفته حتما باید روکش شود و دندان با مواد ترمیمی پرشود.. این پر کردن با روکش دندان متفاوت است .

عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس
عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس

 

روکش دندان همانند تاج دندان عمل میکند و اجازه ورود مواد غذایی را به داخل حفره دندان نمیدهد اما پر کردن ریشه شامل پر کردن با خمیر چوب کبریتی شکل رنگی بنام گوتاپرکا است که با ابزار خاصی پک و عاری از حفره میشود .بیمارانی که بعد از درمان ریشه یا عصب کشی بطور موقت دندان خود را پر میکنند باید خیلی مراقب باشند چون خشک و سفت شدن این ماده پر کننده کمی زمان میبرد پس از میل کردن مواد غذایی سفت ،ترد مثل نان بربری ترد شده یا بیش از حد گرم و سرد بپرهیزید.

عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس
عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس

از آنجایی که پرکردن موقت به اندازه پر کردن دائمی، دوام نخواهد داشت، بیماران باید تا زمان ملاقات بعدی دندانپزشکی مراقبت ویژه ای از دندان های خود داشته باشند. ممکن است با جویدن چیزهای سفت مانند شیرینی، آجیل یا یخ،ماده پرکننده موقت را از بین ببرید. هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در اطراف ماده پرکننده، مراقبت بیشتر ضروری است. همچنین توصیه می شود تا حد امکان از تماس زبان با ماده پرکننده جلوگیری شود. در غیر این صورت شل می شود. پس از چند هفته، بیمار برای ترمیم دائمی به مطب دندانپزشکی باز می گردد.


چرا روکش دندان بعد از عصب کشی ضروری است؟

دندانپزشک برای رسیدن به پالپ بیمار باید دندان را با استفاده از دستگاه دریل تخصصی سوراخ کند تا بتواند ریشه دندان را مشاهده نماید.برای این فرایند حتما از بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان استفاده میکنند. برخی از بیماران ممکن است به آرامبخش و تکنیک های بیهوشی نیاز داشته باشند تا در طول عمل احساس آرامش کنند.

 

عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس
عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس

متخصص دندانپزشکی بافت بیمار را برمی دارد و سپس ساختار دندان را بازسازی می کند. به عنوان آخرین مرحله در درمان ریشه، دندانپزشک ممکن است روکش دندانی را برای پوشاندن دندان در معرض عفونت پیشنهاد کند که با این اوصاف از دندان در برابر آسیب بیشتر محافظت میکند. تاج پروتز ممکن است از فلز، چینی یا ترکیبی از این دو ساخته شود.

روکش دندان به طور کلی برای ترمیم و حفظ صحیح دندان پس از درمان ریشه و عصب کشی ضروری است. روکش های دندانی نسبت به سایر گزینه های پروتز قابل اعتمادتر هستند زیرا کل دندان را می پوشانند. پس از درمان ترمیم، دندانپزشک گزینه هایی را برای ترمیم لبخند بیمار و محافظت از دندان از هرگونه آسیب ارزیابی می کند.


روش تاج گذاری دندان

گاهی اوقات، بیماران می توانند تاج های دائمی را در همان جلسه روت کانال تراپی دریافت کنند یعنی در همان جلسه درمان ریشه و عصب کشی آنها به اتمام میرسد پس میتوانند در همان جلسه تاج دائمی روی دندان خود داشته باشند .اما در موارد دیگر، یک تاج موقت قبل از خروج از مطب دندانپزشکی بهترین عصب کشی دندان در تهران روی دندانی که عصب کشی شده گذاشته می شود تا از ورود مواد غذایی و عفونت های احتمالی جلوگیری شود. ساخت روکش دندان با کیفیت بالا در لابراتوار دندان ممکن است چند هفته طول بکشد اما جای نگرانی نیست در حالی که بیماران منتظر رسیدن تاج دائمی دندان خود از لابراتوار هستند، دندانپزشک از یک ماده ترمیمی پر کردن دندان یا یک روکش موقت برای پوشاندن دندان و جلوگیری از آسیب استفاده میکند.

 

عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس
عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس

برای اینکه روکش دندان به درستی جا بیفتد، مقداری از مینای دندان باید سوهان کشیده شود که این جزئی از زندگی فنی دندانپزشک است . این فرآیند به عنوان ” آماده سازی” شناخته می شود، که پس از عمل عصب کشی توسط دندانپزشک انجام میپذیرد.


قرار دادن تاج و مراقبت های بعد از عمل

پس از آماده شدن روکش دائمی، بیماران برای دومین بار به مطب دندانپزشکی مراجعه خواهند کرد. دندانپزشک تناسب، رنگ و درخشندگی تاج را بررسی می کند تا مطمئن شود که مکمل دندان های دیگر است و مشکلی از بابت رنگ و ناهماهنگی بین دندان ها وجود نداشته باشد. دندانپزشک پس از رضایت فرد از تناسب روکش، از ماده ای که واقعا جنس سیمانی دارد و در اصطلاح دندانپزشکی به آن سمان میگویند برای محکم کردن روکش استفاده می کند. تاج های دندان دائمی میتواند با مراقبت مناسب و معاینات منظم برای 10 سال یا بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد

عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس
عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس

هدف از انجام عصب کشی

این روش معمولا زمانی ضروری است که دندان به شدت پوسیده یا عفونی شده باشد. بدون این درمان، دندان ممکن است آبسه کند و عفونت در سراسر دهان و سایر قسمت‌های بدن پخش شود. دندانپزشک پالپ را که حاوی عروق و اعصاب است خارج می کند. پس از تمیز کردن ریشه دندان، دندانپزشک محل را ضد عفونی کرده و سپس آن را مهر و موم می کند. این به جلوگیری از مشکلات بیشتر کمک می کند و خطر ایجاد حفره و عفونت در دندان را کاهش می دهد.

 

عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس
عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس

کاری که تاج انجام می دهد

تاج دندان گاهی اوقات به عنوان کلاهک دندان نیز شناخته می شود، تاج روی دندان قرار میگیرد تا از آن محافظت کند و آن را تثبیت می کند. تاج معمولاً از پرسلن، سرامیک، رزین یا چینی به فلز متصل شده ساخته می شود. دندانپزشک می تواند روکش را همرنگ دندان های اطراف کند تا برجسته دیده نشود. برخی از تاج ها از فلز ساخته شده اند.که اغلب بادوام تر هستند. تاج دندان مانند یک دندان طبیعی به نظر می رسد و به بیمار اجازه می دهد تا با آن قابلیت گاز گرفتن و جویدن را به طور کامل داشته باشد.

 

عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس
عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس

قرار دادن تاج

پس از اتمام عصب کشی ، دندانپزشک یک تاج موقت روی دندان قرار دهد. در این صورت بیمار پس از چند هفته برای تاج دائمی به مطب برمی گردد. برای گذاشتن تاج روی دندان، ابتدا دندانپزشک باید عکس اشعه ایکس بگیرد و گاهی هم از دهان بیمار اسکن تهیه نماید. این فرایند عکس و اندازه گیری تضمین می کند که تاج مناسب دهان بیمار است یا خیر. هنگامی که بیمار آماده دریافت آن شد، دندانپزشک دندان را تراشیده و روکش را در جای خود سیمان می کند.

عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس
عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس

مراقبت از تاج

اگرچه تاج های دندان می توانند نیروی زیادی را تحمل کنند، بیماران باید در مورد آنچه می خورند محتاط باشند. دندانپزشک ممکن است به فرد توصیه کند که پس از روت کانال تراپی از مصرف غذاهای سفت خودداری کند. که این مطلب در دراز مدت برای محافظت از تاج دندان ضروری است. مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن همچنان حیاتی است. این فعالیت ها به ماندگاری تاج و عملکرد موثر دندان کمک می کند. در هر معاینه دندان، دندانپزشک روکش را معاینه می کند تا مطمئن شود که هنوز به درستی جا می شود و در شرایط خوبی است.


مزایای داشتن تاج دندان پس از درمان ریشه

درمان ریشه  و عصب کشی می تواند به افزایش طول عمر دندان اصلی شما کمک کند. برداشتن پالپ عفونی باعث تضعیف ساختار دندان می شود. به همین دلیل است که دندانپزشک یک روکش دندان برای دندان درمان شده پیشنهاد می کند.

مزایای داشتن تاج پس از درمان ریشه :

  • به دندان کمک می کند تا سالم به نظر برسد. درمان ریشه می تواند رنگ دندان را تغییر دهد. دندان درمان شده ممکن است خاکستری یا حتی لکه دار به نظر برسد. این می تواند دندان را از بقیه دندان های طبیعی متمایز کند. قرار دادن تاج روی دندان درمان شده می تواند ظاهر آن را زیبا و شبیه به دندان های اصلی کند. دندانپزشک می تواند رنگ تاج را با رنگ دندان های اطراف هماهنگ کند. این کار تشخیص اینکه کدام دندان درمان ریشه انجام داده است را برای هر کسی دشوار می کند.
  • می تواند از دندان در برابر حساسیت محافظت کند. دندان عصب کشی شده ضعیف تر و حساس تر به دما و لمس خواهند بود. که این می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. به همین دلیل است که دندانپزشک یک تاج روی دندان درمان شده قرار می دهد تا از لمس و انتقال حرارت مستقیم به دندان جلوگیری شود.
  • درمان ریشه می تواند دندان را شکننده تر کند. پس از این عصب کشی دندان به سطحی از تقویت نیاز دارد. روکش دندان می تواند تکیه گاه مورد نیاز ساختار دندان را فراهم کند. دندانپزشکی با روکش می تواند دندان شکسته را ترمیم کند و عملکرد آن را افزایش دهد.روکش دندان می تواند دندان را از آسیب و عفونت بیشتر محافظت کند. دندان درمان شده، دندان ضعیف شده است. روکش های دندانی می توانند از دندان در برابر آسیب و عفونت آینده محافظت کنند.

 

عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس
عصب کشی دندان روت کانال تراپی اندودنتیکس

اطلاعات دندانپزشکی

بسیاری از موارد دیگر اعم از بررسی،چکاب و فالوآپ های دوره ای توسط دندانپزشک، مصرف نکردن همزمان مواد غذایی داغ و بسیار سرد،استفاده از دهانشویه های رقیق شده و متعادل میتواند سلامت دندان شما را تضمین نماید ما در دندانپزشکی دکتر علی هاشمی سجادی کلیه خدمات درمانی اعم از ایمپلنت – ترمیم و پر کردن دندان – سفیدی و بلیچینگ دندان – اندو و درمان ریشه( عصب کشی) – دندانپزشکی اطفال – جراحی دندان -پروتز های ثابت و متحرک و … انجام میدهیم .


اگر به دنبال بهترین مرکز دندانپزشکی در غرب تهران میگردید تا بتوانید دندانی سالم و درمانی بدون درد را تجربه کنید دندانپزشکی دکترعلی هاشمی سجادی واقع در جنت آباد تهران به شما کمک میکند تا ضمن کاهش ترس از دندانپزشکی، بتوانید بهترین ایده ها را که مناسب دندان شماست با کمترین هزینه و زمان انجام دهید .

برای دریافت وقت ویزیت و مشاوره با دندانپزشک میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید .

تلفن مطب:(44826557-44828722)021

تلفن همراه :09125490311

تلفن اورژانس :09394826557

 

“سلامت دندان شما اولویت ماست”